Majakka ja meri : liikeanimaation hyödyntäminen 3D-ympäristössä
Piironen, Jasmina (2023)
Piironen, Jasmina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120133407
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin liikeanimaation hyödyntämistä 3D-ympäristön luomisessa. Tarkoituksena oli mallintaa 3D-ympäristö, jossa on mukana liikeanimaatiota. Tavoitteena oli selvittää, miten liikeanimaatio luodaan ja kuinka se vaikuttaa 3D-ympäristön mallintamiseen ja yleiseen tunnelmaan.
Tietoperustassa käsiteltiin tarvittavia työvaiheita konseptitaiteen luomisesta aina renderöintiin asti. Opinnäytetyössä ei käsitelty mahdollisia jälkituotannon työvaiheita. Opinnäytetyössä kerrottiin työvaiheista lyhyesti yleisellä tasolla, eikä mitään työvaihetta käsitelty kaiken kattavasti. Opinnäytetyö keskittyi enemmän henkilökohtaiseen työprosessiini ja sen tutkimiseen.
Opinnäytetyö sisältää tutkimusosan ja teoksen, joten se oli toiminnallinen opinnäytetyö. Teos oli tässä tapauksessa video 3D-ympäristön demo versiosta, jossa on mukana liikeanimaatiota. Opinnäytetyössä luotiin 3D-ympäristö majakasta meren äärellä. Ympäristössä on animoitu meri ja pilvet. Tuloksena saatiin lyhyt renderöity video kohtauksesta. Huomasin, että yksinkertaiset animaatiot voi saavuttaa nopeasti, mutta niiden hienosäätäminen voi olla haastavaa ja viedä paljon aikaa.
Koska opinnäytetyö keskittyi enemmän omaan taiteelliseen teosprosessiini ja siinä käytiin 3D-ympäristön rakentamiseen liittyvät aiheet yleisellä tasolla suppeasti läpi, se on todennäköisesti hyödyllisin kaikille, jotka ovat kiinnostuneita 3D:stä, mutta tietävät aiheesta vielä varsin vähän.
Tietoperustassa käsiteltiin tarvittavia työvaiheita konseptitaiteen luomisesta aina renderöintiin asti. Opinnäytetyössä ei käsitelty mahdollisia jälkituotannon työvaiheita. Opinnäytetyössä kerrottiin työvaiheista lyhyesti yleisellä tasolla, eikä mitään työvaihetta käsitelty kaiken kattavasti. Opinnäytetyö keskittyi enemmän henkilökohtaiseen työprosessiini ja sen tutkimiseen.
Opinnäytetyö sisältää tutkimusosan ja teoksen, joten se oli toiminnallinen opinnäytetyö. Teos oli tässä tapauksessa video 3D-ympäristön demo versiosta, jossa on mukana liikeanimaatiota. Opinnäytetyössä luotiin 3D-ympäristö majakasta meren äärellä. Ympäristössä on animoitu meri ja pilvet. Tuloksena saatiin lyhyt renderöity video kohtauksesta. Huomasin, että yksinkertaiset animaatiot voi saavuttaa nopeasti, mutta niiden hienosäätäminen voi olla haastavaa ja viedä paljon aikaa.
Koska opinnäytetyö keskittyi enemmän omaan taiteelliseen teosprosessiini ja siinä käytiin 3D-ympäristön rakentamiseen liittyvät aiheet yleisellä tasolla suppeasti läpi, se on todennäköisesti hyödyllisin kaikille, jotka ovat kiinnostuneita 3D:stä, mutta tietävät aiheesta vielä varsin vähän.