K-kauppiasyrittäjyys ja henkilöstöjohtaminen
Säävälä, Katri (2023)
Säävälä, Katri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113033189
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on K-kauppiasyrittäjyys ja henkilöstöjohtaminen. Taustalla on henkilöstöjohtamisen ja esihenkilötyön merkityksen korostaminen ja sen onnistuminen toimeksiantaja yrityksessä yrittäjille itselleen sekä välillisesti heidän henkilökunnalleen.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia henkilöstöjohtamisen haasteita ja mahdollisuuksia toimeksiantaja yrityksessä. Tutkimustulosten pohjalta pyritään löytämään tutkimusongelmasta esiin nouseville tuloksille ratkaisuja ja kehittämisehdotuksia.
Tutkimuksen keskeisin tietoperusta on aineistonkeruu haastatteluiden avulla. Tässä
opinnäytetyössä tullaan esittelemään Kesko Oyj:n edustajan näkemyksiä K kauppiasyrittäjänä toimimisesta sekä ketjun roolista K-kauppiasyrittäjän tukijana ja taustatoimijana, perusteiden luojana. Tutkimusongelmaan pureudutaan K-kauppiasyrittäjien haastettelun pohjalta. Lisäksi tietoperustana käytetään henkilöstöjohtamiseen ja esihenkilötyöhön kohdistuvaa alan kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Työn tuloksena voidaan pitää henkilöstöjohtamisen olevan hyvällä tasolla
toimeksiantajayrityksessä. Tutkimusongelman tulosten myötä voidaan kuitenkin todeta, että
henkilöstöjohtamiseen kohdistuu sekä mahdollisuuksia, että haasteita. Mahdollisuuksina pidetään muun muassa henkilökunnan vankkaa kokemusta kyseisen kauppapaikan toiminnasta. Haasteita tuottaa yrittäjien vähäinen kokemus henkilöstöjohtamisesta keskisuuressa yrityksessä, koska he ovat toimineet yrittäjinä kyseissä kauppapaikassa vasta noin puoli vuotta. He ovat aiemmin olleet yrittäjinä huomattavasti pienemmässä yrityksessä, jossa henkilöstöjohtaminen ei ole ollut niin
merkittävässä asemassa. Haasteita tuottaa myös kaupanalan yleiset haasteet eli houkuttelevuus, sitoutuvuus, matalapalkkaisuus sekä vuorotyö.
Työn johtopäätöksinä voidaan todeta henkilökunnan aseman olevan yrityksessä hyvällä tasolla toimeksiantajien mukaan. Henkilökunnan ideat otetaan yrityksessä huomioon ja heidän onnistumiset ovat yrittäjille tärkeitä. Heille on itselleen tärkeää kehittyä ja oppia lisää henkilöstöjohtamisesta, jotta he voisivat olla keskisuuressa yrityksessään entistä parempia luotsaamaan henkilöstöään kohti yrityksen kasvua sekä kehitystä ja työhyvinvointia.
Kehitysehdotuksia toimeksiantajille henkilöstöjohtamisessa kehittymiseen on kommunikoinnin ja viestinnän sekä vapaamuotoisemman keskelun lisääminen esimerkiksi taukohuoneessa,
henkilöstötutkimusten tarkka analysointi ja parannusehdotuksien kartoitus. Sekä työntekijöiden päivittäisen työnsuorittamisen analysointi henkilöstöjohtamisessa onnistumiseen peilaten sekä tarvittavien muutosehdotusten kartoittaminen sekä kehittäminen.
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia henkilöstöjohtamisen haasteita ja mahdollisuuksia toimeksiantaja yrityksessä. Tutkimustulosten pohjalta pyritään löytämään tutkimusongelmasta esiin nouseville tuloksille ratkaisuja ja kehittämisehdotuksia.
Tutkimuksen keskeisin tietoperusta on aineistonkeruu haastatteluiden avulla. Tässä
opinnäytetyössä tullaan esittelemään Kesko Oyj:n edustajan näkemyksiä K kauppiasyrittäjänä toimimisesta sekä ketjun roolista K-kauppiasyrittäjän tukijana ja taustatoimijana, perusteiden luojana. Tutkimusongelmaan pureudutaan K-kauppiasyrittäjien haastettelun pohjalta. Lisäksi tietoperustana käytetään henkilöstöjohtamiseen ja esihenkilötyöhön kohdistuvaa alan kirjallisuutta sekä verkkolähteitä.
Työn tuloksena voidaan pitää henkilöstöjohtamisen olevan hyvällä tasolla
toimeksiantajayrityksessä. Tutkimusongelman tulosten myötä voidaan kuitenkin todeta, että
henkilöstöjohtamiseen kohdistuu sekä mahdollisuuksia, että haasteita. Mahdollisuuksina pidetään muun muassa henkilökunnan vankkaa kokemusta kyseisen kauppapaikan toiminnasta. Haasteita tuottaa yrittäjien vähäinen kokemus henkilöstöjohtamisesta keskisuuressa yrityksessä, koska he ovat toimineet yrittäjinä kyseissä kauppapaikassa vasta noin puoli vuotta. He ovat aiemmin olleet yrittäjinä huomattavasti pienemmässä yrityksessä, jossa henkilöstöjohtaminen ei ole ollut niin
merkittävässä asemassa. Haasteita tuottaa myös kaupanalan yleiset haasteet eli houkuttelevuus, sitoutuvuus, matalapalkkaisuus sekä vuorotyö.
Työn johtopäätöksinä voidaan todeta henkilökunnan aseman olevan yrityksessä hyvällä tasolla toimeksiantajien mukaan. Henkilökunnan ideat otetaan yrityksessä huomioon ja heidän onnistumiset ovat yrittäjille tärkeitä. Heille on itselleen tärkeää kehittyä ja oppia lisää henkilöstöjohtamisesta, jotta he voisivat olla keskisuuressa yrityksessään entistä parempia luotsaamaan henkilöstöään kohti yrityksen kasvua sekä kehitystä ja työhyvinvointia.
Kehitysehdotuksia toimeksiantajille henkilöstöjohtamisessa kehittymiseen on kommunikoinnin ja viestinnän sekä vapaamuotoisemman keskelun lisääminen esimerkiksi taukohuoneessa,
henkilöstötutkimusten tarkka analysointi ja parannusehdotuksien kartoitus. Sekä työntekijöiden päivittäisen työnsuorittamisen analysointi henkilöstöjohtamisessa onnistumiseen peilaten sekä tarvittavien muutosehdotusten kartoittaminen sekä kehittäminen.