Koulufysioterapeutin tarve sekä työnkuva peruskoulussa : koulutusmateriaali fysioterapeuttiopiskelijoille
Hallberg, Venla; Remes, Elina; Sallinen, Emilia (2023)
Hallberg, Venla
Remes, Elina
Sallinen, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023113032963
Tiivistelmä
Koulufysioterapialla tarkoitetaan koululla tapahtuvaa fysioterapeutin ohjausta ja neuvontaa oppilaille. Fysioterapeutti tukee lapsia sekä nuoria kouluympäristössä monin tavoin ja keinoin. Ydintehtävänä koululla toimivalla fysioterapeutilla on oppilaiden toimintakyvyn ylläpitäminen ja parantaminen. Fyysisen toimintakyvyn parantamisen lisäksi voidaan keskittyä sosiaaliseen sekä psyykkiseen toimintakykyyn. Lasten- ja nuorten tulevaisuuden työkyvyn ja työiän kannalta ennaltaehkäisy on oleellista. Kun asiaa katsotaan yhteiskunnallisesta näkökulmasta, on ennaltaehkäisy myös kustannustehokas ratkaisu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta koulufysioterapian tarpeesta, tavoitteista ja sen nykytilanteesta. Lisäksi tavoitteena oli laajentaa fysioterapeuttiopiskelijoiden ymmärrystä koulufysioterapeutin työtehtävistä sekä vaikutus- ja ennaltaehkäisymahdollisuuksista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa koulutusmateriaalia LAB-ammattikorkeakoululle fysioterapeuttitutkinnon syventäviin opintoihin. Työelämässä koulufysioterapia on kasvava ilmiö, johon tarvitaan enemmän koottua tietoa. Materiaali luotiin lisäämään tietoa aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin konstruktivistista kehittämismallia. Tutkimuksellisina osuuksina olivat kirjallisuuskatsaus ja kysely. Tuotoksena syntyi koulutusmateriaali sekä kaksi podcast-jaksoa. Koulutusmateriaaliin koottiin tietoa koulufysioterapian vaikutuksista, nykytilanteesta, koulufysioterapeutin työtehtävistä, peruskoululaisten tyypillisimmistä tuki- ja liikuntaelinvaivoista sekä liikuntatottumuksista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta koulufysioterapian tarpeesta, tavoitteista ja sen nykytilanteesta. Lisäksi tavoitteena oli laajentaa fysioterapeuttiopiskelijoiden ymmärrystä koulufysioterapeutin työtehtävistä sekä vaikutus- ja ennaltaehkäisymahdollisuuksista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa koulutusmateriaalia LAB-ammattikorkeakoululle fysioterapeuttitutkinnon syventäviin opintoihin. Työelämässä koulufysioterapia on kasvava ilmiö, johon tarvitaan enemmän koottua tietoa. Materiaali luotiin lisäämään tietoa aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin konstruktivistista kehittämismallia. Tutkimuksellisina osuuksina olivat kirjallisuuskatsaus ja kysely. Tuotoksena syntyi koulutusmateriaali sekä kaksi podcast-jaksoa. Koulutusmateriaaliin koottiin tietoa koulufysioterapian vaikutuksista, nykytilanteesta, koulufysioterapeutin työtehtävistä, peruskoululaisten tyypillisimmistä tuki- ja liikuntaelinvaivoista sekä liikuntatottumuksista.