Myynnin työkalujen kehittäminen : case: Taitotalon sosiaali- ja terveysalan lyhytkoulutukset
Hiltunen, Eini (2023)
Hiltunen, Eini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832391
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää lyhytkoulutusten myyntiä Taitotalon sosiaali- ja terveysalan koulutusryhmässä. Tavoitteena oli selvittää myynnin tukena käytettäviä työkaluja ja kehittää myyntiprosessia niiden avulla.
Tietoperustassa käsiteltiin myynnin kehittämistä, työkaluja ja seurantaa. Tutkimusaineisto kerättiin yrityksen sisäisen benchmarkingin avulla, joka toteutettiin tekemällä teemahaastatteluja Taitotalon eri koulutusaloilla. Aineistoa kerättiin myös kilpailija-analyysilla.
Tulosten mukaan lyhytkoulutusten myyntiä on mahdollista kehittää tehostamalla päätöksentekoa ja työnjakoa tiimityöskentelyllä. Yrityksen informatiiviset verkkosivut ja sosiaalisen median näkyvyys kohderyhmän mukaisissa kanavissa ovat tärkeitä työkaluja lyhytkoulutusten myynnin kehittämisessä. Asiakkaiden tarpeiden selvittäminen ja kilpailijoista erottuminen ovat myös myynnin kehittämisen kannalta oleellisia asioita.
Tuloksia hyödynnetään kohdeorganisaatiossa tehostamalla päätöksentekoa ja työnjakoa aloittamalla ohjausryhmätyöskentely. Muita lyhytkoulutusten myynnin kehittämiseen tähtääviä toimenpiteitä sosiaali- ja terveysalan ryhmässä ovat verkkosivuilla myytävien lyhytkoulutusten esittelyiden päivittäminen entistä informatiivisemmiksi sekä asiakkaiden koulutustarpeiden selvittäminen. Lisäksi koulutusryhmässä tuodaan entistä paremmin esille myynnin seurannan tarvetta, perusteita ja työkaluja.
Tietoperustassa käsiteltiin myynnin kehittämistä, työkaluja ja seurantaa. Tutkimusaineisto kerättiin yrityksen sisäisen benchmarkingin avulla, joka toteutettiin tekemällä teemahaastatteluja Taitotalon eri koulutusaloilla. Aineistoa kerättiin myös kilpailija-analyysilla.
Tulosten mukaan lyhytkoulutusten myyntiä on mahdollista kehittää tehostamalla päätöksentekoa ja työnjakoa tiimityöskentelyllä. Yrityksen informatiiviset verkkosivut ja sosiaalisen median näkyvyys kohderyhmän mukaisissa kanavissa ovat tärkeitä työkaluja lyhytkoulutusten myynnin kehittämisessä. Asiakkaiden tarpeiden selvittäminen ja kilpailijoista erottuminen ovat myös myynnin kehittämisen kannalta oleellisia asioita.
Tuloksia hyödynnetään kohdeorganisaatiossa tehostamalla päätöksentekoa ja työnjakoa aloittamalla ohjausryhmätyöskentely. Muita lyhytkoulutusten myynnin kehittämiseen tähtääviä toimenpiteitä sosiaali- ja terveysalan ryhmässä ovat verkkosivuilla myytävien lyhytkoulutusten esittelyiden päivittäminen entistä informatiivisemmiksi sekä asiakkaiden koulutustarpeiden selvittäminen. Lisäksi koulutusryhmässä tuodaan entistä paremmin esille myynnin seurannan tarvetta, perusteita ja työkaluja.