Naisyrittäjien menestymiseen vaikuttavat tekijät verkkokaupassa ja maahantuonnissa
Roponen, Katariina (2023)
Roponen, Katariina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832373
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää naisyrittäjien menestystekijät, eli mistä sisäisistä ja ulkoisista tekijöistä on hyötyä, kun tavoitellaan menestymistä ja kannattavaa liiketoimintaa erityisesti verkkokaupassa ja maahantuonnissa. Työssä tarkasteltiin verkkokaupan ja maahantuonnin parissa toimivien naisyrittäjien erityispiirteitä, mahdollisuuksia sekä heidän näkemyksiänsä ja kokemuksia menestymisestä.
Teoriaosassa käsiteltiin naisyrittäjyyttä, yrittäjän menestymiseen vaikuttavia tekijöitä, verkkokauppaa ja maahantuontia. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto tuotettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Kaikki haastateltavat olivat suomalaisia naisyrittäjiä, jotka toimivat verkkokaupan ja maahantuonnin parissa.
Tutkimuksen tulokset näyttivät, että menestyminen on usean tekijän summa. Menestymiseen vaikuttavat yrittäjän omat piirteet ja taidot, joista erityisesti naisyrittäjien vahvuuksiksi nousivat intohimo, intuitio ja tunneälyllinen viestintä sekä ulkoiset toimintaympäristön tekijät, kuten markkinatilanne. Verkkokaupassa menestyminen vaatii tehokkaita prosesseja ja onnistunutta asiakaskokemusta. Maahantuonnissa onnistumisen edellytyksenä on perusteellinen markkinatutkimus ja ammattitaito. Menestymisen määrittely- ja mittaustavat vaihtelivat eri henkilöillä. Ainoa yhteinen esiin noussut tapa oli luvuilla mittaaminen. Tutkimustulokset auttavat tulevia ja nykyisiä yrittäjiä tunnistamaan mahdollisuuksiaan ja menestystekijöitään verkkokaupassa ja maahantuonnissa.
Teoriaosassa käsiteltiin naisyrittäjyyttä, yrittäjän menestymiseen vaikuttavia tekijöitä, verkkokauppaa ja maahantuontia. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto tuotettiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Kaikki haastateltavat olivat suomalaisia naisyrittäjiä, jotka toimivat verkkokaupan ja maahantuonnin parissa.
Tutkimuksen tulokset näyttivät, että menestyminen on usean tekijän summa. Menestymiseen vaikuttavat yrittäjän omat piirteet ja taidot, joista erityisesti naisyrittäjien vahvuuksiksi nousivat intohimo, intuitio ja tunneälyllinen viestintä sekä ulkoiset toimintaympäristön tekijät, kuten markkinatilanne. Verkkokaupassa menestyminen vaatii tehokkaita prosesseja ja onnistunutta asiakaskokemusta. Maahantuonnissa onnistumisen edellytyksenä on perusteellinen markkinatutkimus ja ammattitaito. Menestymisen määrittely- ja mittaustavat vaihtelivat eri henkilöillä. Ainoa yhteinen esiin noussut tapa oli luvuilla mittaaminen. Tutkimustulokset auttavat tulevia ja nykyisiä yrittäjiä tunnistamaan mahdollisuuksiaan ja menestystekijöitään verkkokaupassa ja maahantuonnissa.