Kouluyhteisöllisyyttä rakentamassa - koulunuorisotyöntekijöiden työnkuva ja verkostot koulussa
Bergman, Camilla (2023)
Bergman, Camilla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112832306
Tiivistelmä
Koulunuorisotyö on kouluympäristössä toteutettavaa nuorisotyötä. Koulunuorisotyötä on tehty 2000-luvun alusta asti ja se on vakiintunut työmuotona 2010-luvulla. Nykyään koulunuorisotyötä tehdään jo 90% suomalaisista kunnista. Koulunuorisotyöllä on pyritty edistämään nuorten hyvinvointia ja kouluyhteisöllisyyttä lisäämällä ns. ”turvallisten aikuisten” määrää kouluissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia koulunuorisotyötä ja sen asemaa koulussa. Tässä työssä keskitytään erityisesti tutkimaan koulunuorisotyötä koulunuorisotyöntekijöiden näkökulmista ja tutkitaan koulunuorisotyöntekijöiden työtehtäviä, yhteistyökuvioita ja verkostoja sekä työn tavoitteiden määrittelyä. Opinnäytetyön tilaajana on Opetus- ja kulttuuriministeriön nuorisotyön ja –politiikan vastuualue.Työn tuotoksena on koulunuorisotyön tehtävänkuva, jota Opetus- ja kulttuuriministeriö voi käyttää esimerkiksi koulunuorisotyön rahoituksen kehittämisessä.
Opinnäytetyössäni käytän tutkimukseen laadullista haastattelututkimusta. Haastattelin yhteensä 8 koulunuorisotyöntekijää eri kokoisilta paikkakunnilta eri pituisella työkokemuksella. Haastatteluissa keskityimme koulunuorisotyöntekijän työnkuvaan, työtehtäviin sekä työn organisointiin, kuten esimerkiksi tavoitteiden määrittelyyn. Haastattelujen perusteella loin lopullisen ehdotuksen koulunuorisotyöntekijän työnkuvaksi.
Haastattelujen perusteella koulunuorisotyöntekijät toteuttivat koulunuorisotyölle ominaisia työtehtäviä, kuten nuorten kohtaamista ja välituntitoiminnan järjestämistä ja käyttivät nuorisotyöllisiä menetelmiä, kuten ryhmäyttämistä ja pienryhmätoiminnan ohjaamista. Haastateltavien avainverkostot kouluissa olivat koulun sisäiset toimijat, kuten rehtorit, kuraattorit ja opot, mutta koulunuorisotyöntekijät tekivät kuitenkin yhteistyötä myös nuorisotyön kanssa. Lopuksi, koulunuorisotyöntekijät kokivat suurimmaksi osaksi, että heidän asiantuntijuuttaan arvostettiin ja he saivat vapaasti määrittää omat tavoitteet ja työtehtävät.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia koulunuorisotyötä ja sen asemaa koulussa. Tässä työssä keskitytään erityisesti tutkimaan koulunuorisotyötä koulunuorisotyöntekijöiden näkökulmista ja tutkitaan koulunuorisotyöntekijöiden työtehtäviä, yhteistyökuvioita ja verkostoja sekä työn tavoitteiden määrittelyä. Opinnäytetyön tilaajana on Opetus- ja kulttuuriministeriön nuorisotyön ja –politiikan vastuualue.Työn tuotoksena on koulunuorisotyön tehtävänkuva, jota Opetus- ja kulttuuriministeriö voi käyttää esimerkiksi koulunuorisotyön rahoituksen kehittämisessä.
Opinnäytetyössäni käytän tutkimukseen laadullista haastattelututkimusta. Haastattelin yhteensä 8 koulunuorisotyöntekijää eri kokoisilta paikkakunnilta eri pituisella työkokemuksella. Haastatteluissa keskityimme koulunuorisotyöntekijän työnkuvaan, työtehtäviin sekä työn organisointiin, kuten esimerkiksi tavoitteiden määrittelyyn. Haastattelujen perusteella loin lopullisen ehdotuksen koulunuorisotyöntekijän työnkuvaksi.
Haastattelujen perusteella koulunuorisotyöntekijät toteuttivat koulunuorisotyölle ominaisia työtehtäviä, kuten nuorten kohtaamista ja välituntitoiminnan järjestämistä ja käyttivät nuorisotyöllisiä menetelmiä, kuten ryhmäyttämistä ja pienryhmätoiminnan ohjaamista. Haastateltavien avainverkostot kouluissa olivat koulun sisäiset toimijat, kuten rehtorit, kuraattorit ja opot, mutta koulunuorisotyöntekijät tekivät kuitenkin yhteistyötä myös nuorisotyön kanssa. Lopuksi, koulunuorisotyöntekijät kokivat suurimmaksi osaksi, että heidän asiantuntijuuttaan arvostettiin ja he saivat vapaasti määrittää omat tavoitteet ja työtehtävät.