Interaktiivisten infonäyttöjen käyttäjälähtöinen kehittäminen : case Finlaysonin alue
Jouslehto, Heidi (2023)
Jouslehto, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112230952
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin interaktiivisten infonäyttöjen käytettävyyden nykytilaa ja mahdollisuuksia niiden toimivuuden kehittämiseen. Infonäytöt ovat olennainen osa kohdeorganisaatio Finlaysonin alueen digitaalista asiakaskokemusta sekä fyysistä opastinjärjestelmää.
Kehittämisprosessi eteni palvelumuotoilun ja konstruktiivisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusmenetelminä käytettiin käyttöraportin analyysia, heuristista arviointia ja käyttäjätestausta. Käyttäjätestauksen toteutuksessa ja analysoinnissa käytettiin apuna katseenseurantateknologiaa. Uutta ratkaisua muotoiltiin ja iteroitiin ideoinnin ja prototypoinnin avulla.
Tutkimustuloksista selvisi, millaisia motiiveja Finlaysonin alueen kävijöillä on infonäyttöjen suhteen ja miten infonäyttöjä käytetään tutkimuksen aloitushetkellä. Suurin osa ihmisistä käyttää infonäyttöjä yleensä reittiohjeiden ja oman sijainnin selvittämiseen. Lisäksi infonäytöiltä etsitään muuta tietoa liikkeistä ja palveluista. Tulosten ja prototyyppien testauksen avulla muodostui kehitystoimenpiteitä käytettävyyden parantamiseksi. This thesis studied the usability of interactive digital signage and the possibilities for developing them. Interactive digital signage is a key part of the Finlayson Area's digital customer experience, as well as the physical signage system.
Service design and constructive research guided the development process from the start. Usage reports, heuristic evaluations, and user testing were used as research methods. User testing and result analysis were conducted with eye-tracking technology. A new digital solution was designed through ideation and prototyping, with constant iteration.
Research results present what kind of motives visitors have for using Finlayson Area's digital signage. There was also research on how digital signage was used at the beginning of this research. Most people usually use interactive digital signage to find directions or a 'you are here' marker. They also use it to search for stores and services. The results and prototyping present new actions for development that will increase the usability of digital signage.
Kehittämisprosessi eteni palvelumuotoilun ja konstruktiivisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusmenetelminä käytettiin käyttöraportin analyysia, heuristista arviointia ja käyttäjätestausta. Käyttäjätestauksen toteutuksessa ja analysoinnissa käytettiin apuna katseenseurantateknologiaa. Uutta ratkaisua muotoiltiin ja iteroitiin ideoinnin ja prototypoinnin avulla.
Tutkimustuloksista selvisi, millaisia motiiveja Finlaysonin alueen kävijöillä on infonäyttöjen suhteen ja miten infonäyttöjä käytetään tutkimuksen aloitushetkellä. Suurin osa ihmisistä käyttää infonäyttöjä yleensä reittiohjeiden ja oman sijainnin selvittämiseen. Lisäksi infonäytöiltä etsitään muuta tietoa liikkeistä ja palveluista. Tulosten ja prototyyppien testauksen avulla muodostui kehitystoimenpiteitä käytettävyyden parantamiseksi.
Service design and constructive research guided the development process from the start. Usage reports, heuristic evaluations, and user testing were used as research methods. User testing and result analysis were conducted with eye-tracking technology. A new digital solution was designed through ideation and prototyping, with constant iteration.
Research results present what kind of motives visitors have for using Finlayson Area's digital signage. There was also research on how digital signage was used at the beginning of this research. Most people usually use interactive digital signage to find directions or a 'you are here' marker. They also use it to search for stores and services. The results and prototyping present new actions for development that will increase the usability of digital signage.