DIALOKI - Digitaalinen yhteydenottopalvelu: digitaalisuus ja dialogi diakoniatyössä
Jurmu, Matias (2023)
Jurmu, Matias
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130689
Tiivistelmä
Digitaalisen teknologian käyttö yleistyy kaikkialla maailmassa. Digitalisaation rooli yhteiskunnassa on tulevaisuuden kehittämisen ja muutoksen kohde. Heikko-osaiset ovat keskuudessamme aina ja määrä kasvaa. Diakoniatyö on yhteiskunnan paikkoja sekä sillä on yhteiskunnallinen tarkoitus.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää digitaalinen ratkaisu kohtaamistyöhön. Tavoitteena oli helpottaa ihmisen tulemista kohtaamispalvelujen piiriin digitaalisen palvelun avulla. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin Oulujoen seurakunnan diakoniatyössä. Tarkoituksena oli kerätä yhteistoiminnallisesti kehittämistyöhön osallistuvien henkilöiden kokemuksia ja taustatietoja diakonisesta kohtaamistyöstä ja digitalisaatiosta sekä luoda näiden pohjalta käyttöliittymä digitaalisen kohtaamistyön yhteydenottopalvelusta. Digitaalisen ratkaisun tehtävänä on auttaa ihmistä ilmoittamaan omasta avun tarpeesta tai yhteydenottopyynnöstä diakoniatyöntekijälle. Tutkimuksen tietoperustaa haettiin systemaattisella kirjallisuuskatsauksella. Teoreettisena viitekehyksenä oli digitalisuus osana diakoniatyötä. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Keskeisimpänä tuloksena olivat diakoniatyöhön osallistuvien osallisuuden kokemus sekä digitaalisten palvelujen käytettävyys ja käyttökokemus. Diakoniatyössä on ihmisiä, joilla on joko tarve tulla autetuksi tai auttaa toisia. Ihmisillä on halu osallisuuteen. Tutkimustuloksista on huomattavissa diakoniatyöntekijöiden näkemys käytettävyyden ja saavutettavuuden huomioimisen tärkeydestä digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Digitalisaatio herätti vastaajissa ajatuksia tulevaisuuden mahdollisuuksista, mutta myös polarisaatiota ja syrjäytymistä lisäävänä tekijänä.
Keskiöön nousevat erityisesti heikoimmassa asemassa olevien digiosallisuuden ja osallisuuden toteutuminen. Onnistuessaan digitaalinen yhteydenottopalvelu voi toimia hyvänä työkaluna diakonian asiakasryhmissä ja diakonisessa kohtaamistyössä. Käyttöliittymäsuunnitelman tekeminen yhteistoiminnallisesti voi soveltua laadulliseen kehittämistyöhön hyvin. Jatkotutkimuksessa tulee selvittää diakoniatyön asiakkaiden käyttökokemuksia, teknisiä taitoja ja toiveita liittyen digitalisaatioon ja digitaalisiin palveluihin. Digitaalinen palvelu tulee kehittää käyttäjälähtöisesti. Tulee tutkia, kuinka otetaan huomioon heidät, jotka eivät ole digitaalisten palveluiden piirissä sekä digisyrjäytymisriskissä olevat. Tulee selvittää, kuinka tuetaan digiosallisuutta ja vahvistetaan käyttäjien digitaalisen vuorovaikutuksen taitoja. Ja niin kuuluvat yhteen nämä kolme: diakonia, dialogi ja digitalisaatio.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää digitaalinen ratkaisu kohtaamistyöhön. Tavoitteena oli helpottaa ihmisen tulemista kohtaamispalvelujen piiriin digitaalisen palvelun avulla. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin Oulujoen seurakunnan diakoniatyössä. Tarkoituksena oli kerätä yhteistoiminnallisesti kehittämistyöhön osallistuvien henkilöiden kokemuksia ja taustatietoja diakonisesta kohtaamistyöstä ja digitalisaatiosta sekä luoda näiden pohjalta käyttöliittymä digitaalisen kohtaamistyön yhteydenottopalvelusta. Digitaalisen ratkaisun tehtävänä on auttaa ihmistä ilmoittamaan omasta avun tarpeesta tai yhteydenottopyynnöstä diakoniatyöntekijälle. Tutkimuksen tietoperustaa haettiin systemaattisella kirjallisuuskatsauksella. Teoreettisena viitekehyksenä oli digitalisuus osana diakoniatyötä. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Keskeisimpänä tuloksena olivat diakoniatyöhön osallistuvien osallisuuden kokemus sekä digitaalisten palvelujen käytettävyys ja käyttökokemus. Diakoniatyössä on ihmisiä, joilla on joko tarve tulla autetuksi tai auttaa toisia. Ihmisillä on halu osallisuuteen. Tutkimustuloksista on huomattavissa diakoniatyöntekijöiden näkemys käytettävyyden ja saavutettavuuden huomioimisen tärkeydestä digitaalisten palveluiden kehittämisessä. Digitalisaatio herätti vastaajissa ajatuksia tulevaisuuden mahdollisuuksista, mutta myös polarisaatiota ja syrjäytymistä lisäävänä tekijänä.
Keskiöön nousevat erityisesti heikoimmassa asemassa olevien digiosallisuuden ja osallisuuden toteutuminen. Onnistuessaan digitaalinen yhteydenottopalvelu voi toimia hyvänä työkaluna diakonian asiakasryhmissä ja diakonisessa kohtaamistyössä. Käyttöliittymäsuunnitelman tekeminen yhteistoiminnallisesti voi soveltua laadulliseen kehittämistyöhön hyvin. Jatkotutkimuksessa tulee selvittää diakoniatyön asiakkaiden käyttökokemuksia, teknisiä taitoja ja toiveita liittyen digitalisaatioon ja digitaalisiin palveluihin. Digitaalinen palvelu tulee kehittää käyttäjälähtöisesti. Tulee tutkia, kuinka otetaan huomioon heidät, jotka eivät ole digitaalisten palveluiden piirissä sekä digisyrjäytymisriskissä olevat. Tulee selvittää, kuinka tuetaan digiosallisuutta ja vahvistetaan käyttäjien digitaalisen vuorovaikutuksen taitoja. Ja niin kuuluvat yhteen nämä kolme: diakonia, dialogi ja digitalisaatio.