Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen REAN-mallin avulla kohdeorganisaatiossa
Heinämäki, Elina (2023)
Heinämäki, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023112130417
Tiivistelmä
Digitaalinen toimintaympäristö muuttuu nopeasti. Se haastaa yritykset hankkimaan asiakasymmärrystä, missä digitaalisissa kanavissa niiden asiakasryhmät viettävät aikaansa ja minkälaiset sisällöt yrityksen tuotteista ja palveluista vastaavat asiakkaiden tarpeisiin. Asiakasymmärryksen jatkuva päivittäminen on välttämätöntä, jotta yritys voi suunnitella asiakaslähtöisiä viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteitä liiketoimintatavoitteiden tueksi.
Opinnäytetyön tilaaja on terveydenhuollon yritys, joka syntyi kahden olemassa olevan yrityksen yhdistymisen seurauksena vuonna 2022. Valtion erityistehtäväyhtiönä sille asetettiin uusia tehtäviä kuten terveysturvallisuuden edistäminen ja kansalaisten rokotusosaamisen edistäminen tutkittuun tietoon perustuen. Ne edellyttävät kansalaisten kattavaa tavoittamista. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää organisaation potentiaalisten asiakkaiden digitaalista tavoitettavuutta, löytää siihen tarvittavat toimivat digitaalisen markkinoinnin keinot ja sisällöt.
Kehittämistyö toteutettiin konstruktiivisena tapaustutkimuksena ja siihen osallistuivat organisaation viestintätiimin kuuluvat henkilöt. Menetelminä käytettiin kohderyhmälle tehtyä kyselyä ja osallistavia työpajoja. Opinnäytetyön tuloksena syntyi REAN-asiakaspolun malli 18-35-vuotiaiden tavoittamiseksi. REAN-mallia hyödynnetään kohdeorganisaation viestinnässä, kun suunnitellaan viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteitä nuorille aikuisille. REAN-malli sisältää kehittämisehdotuksia digitaalisen markkinoinnin kanava- ja sisältöstrategiaan: tavoitteet viestinnän toimenpiteille, sisältöjen ydinviestit ja sisältömuodot, kanavat, sekä mittarit toimenpiteiden onnistumisen arviointiin.
Opinnäytetyön tilaaja on terveydenhuollon yritys, joka syntyi kahden olemassa olevan yrityksen yhdistymisen seurauksena vuonna 2022. Valtion erityistehtäväyhtiönä sille asetettiin uusia tehtäviä kuten terveysturvallisuuden edistäminen ja kansalaisten rokotusosaamisen edistäminen tutkittuun tietoon perustuen. Ne edellyttävät kansalaisten kattavaa tavoittamista. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää organisaation potentiaalisten asiakkaiden digitaalista tavoitettavuutta, löytää siihen tarvittavat toimivat digitaalisen markkinoinnin keinot ja sisällöt.
Kehittämistyö toteutettiin konstruktiivisena tapaustutkimuksena ja siihen osallistuivat organisaation viestintätiimin kuuluvat henkilöt. Menetelminä käytettiin kohderyhmälle tehtyä kyselyä ja osallistavia työpajoja. Opinnäytetyön tuloksena syntyi REAN-asiakaspolun malli 18-35-vuotiaiden tavoittamiseksi. REAN-mallia hyödynnetään kohdeorganisaation viestinnässä, kun suunnitellaan viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteitä nuorille aikuisille. REAN-malli sisältää kehittämisehdotuksia digitaalisen markkinoinnin kanava- ja sisältöstrategiaan: tavoitteet viestinnän toimenpiteille, sisältöjen ydinviestit ja sisältömuodot, kanavat, sekä mittarit toimenpiteiden onnistumisen arviointiin.