Näe Minut!: koulutusmateriaali sateenkaarevien nuorten kohtaamisesta Diakonia-ammattikorkeakoululle
Kokkonen, Halla; Keski-Korpi, Samu (2023)
Lataukset:
Kokkonen, Halla
Keski-Korpi, Samu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729976
Tiivistelmä
Tiivistelmä:
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa koulutusmateriaalia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien nuorten asianmukaisesta kohtaamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ammattilaisten tietoa ja osaamista seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä, vähemmistöstressistä sekä asianmukaisen kohtaamisen tärkeydestä. Koulutusmateriaali tuotettiin Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaali- terveys ja kirkon alan koulutukseen. Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen.
Koulutusmateriaali tuotettiin yhteis- ja vertailukehittämisen avulla. Materiaalin sisältö valikoitui tutkitun tiedon, asiantuntijoiden kommenttien sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien nuorten toiveiden perusteella. Näin varmistettiin sisältöjen palvelevan mahdollisimman hyvin ammattilaisten tarpeita, kohdattavia nuoria sekä koulutuksen tarjoajaa.
Koulutusmateriaaliin sisällytettiin perustietoa yhdenvertaisuudesta, häirinnästä ja syrjinnästä sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä. Materiaalissa on myös ohjeita kohtaamiseen ja käytännön työhön huomioiden sosiaalialan lisäksi kirkon alan erityispiirteet. Lisäksi koulutusmateriaaliin valittiin tehtäviä, jotka tukevat ammattilaisten ymmärrystä normeista, oletuksista, vähemmistöstressistä ja etuoikeuksien tunnistamisesta. Lopullinen tuotos taitettiin graafisen suunnittelun verkkotyökalu Canvalla.
Koulutusmateriaalia kehitettiin vertailemalla sitä aiempiin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä käsitteleviin oppaisiin ja materiaaleihin. Koulutusmateriaalista pyydettiin suullista ja kirjallista palautetta. Saadun palautteen perusteella koulutusmateriaali oli koulutuksentarjoajan, sosiaali- terveys ja kirkonalan ammattilaisten sekä sateenkaarevien nuorten tarpeisiin vastaava. Abstract:
The aim of this thesis was to produce educational material on how to be inclusive of and meet youth from sexual and gender minorities. The aim was to increase the awareness and competence of the social and health care sectors professionals about sexual and gender minorities, minority stress and the importance of consideration of minorities. The material was produced to be a part of the basic studies in all the Bachelor’s degree programmes at the Diaconia University of Applied Sciences. The thesis is development oriented.
The educational material was produced by co-development and benchmarking. Content of the material was chosen based on previous research results and wishes from experts and youth from gender and sexual minorities. This guaranteed that the material is useful for all the professionals, queer youth and the Diaconia University of Applied Sciences.
The material consists of basic information on equality and equity, on harassment and discrimination and on gender and sexual minorities. The material provides information on how to communicate inclusively with people of gender and sexual minorities. It also takes the specificities of the Evangelical Lutheran church into account. The material has examples of assignments that advance the readers understanding on assumptions, norms, minority stress and recognizing one’s privileges. The final layout of the material was done with the online graphic design tool, Canva.
The educational material was further developed by comparing the material to previous guides and materials on the matter as well as on the feedback that was received. Feedback was collected from experts, teachers from the Diaconia University of Applied Sciences and youth from sexual and gender minorities. Based on the feedback the material met the needs of different target groups. It also provided the necessary information on gender and sexual minorities to increase the awareness and competence of the professionals.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa koulutusmateriaalia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien nuorten asianmukaisesta kohtaamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ammattilaisten tietoa ja osaamista seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä, vähemmistöstressistä sekä asianmukaisen kohtaamisen tärkeydestä. Koulutusmateriaali tuotettiin Diakonia-ammattikorkeakoulun sosiaali- terveys ja kirkon alan koulutukseen. Opinnäytetyö on kehittämispainotteinen.
Koulutusmateriaali tuotettiin yhteis- ja vertailukehittämisen avulla. Materiaalin sisältö valikoitui tutkitun tiedon, asiantuntijoiden kommenttien sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien nuorten toiveiden perusteella. Näin varmistettiin sisältöjen palvelevan mahdollisimman hyvin ammattilaisten tarpeita, kohdattavia nuoria sekä koulutuksen tarjoajaa.
Koulutusmateriaaliin sisällytettiin perustietoa yhdenvertaisuudesta, häirinnästä ja syrjinnästä sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä. Materiaalissa on myös ohjeita kohtaamiseen ja käytännön työhön huomioiden sosiaalialan lisäksi kirkon alan erityispiirteet. Lisäksi koulutusmateriaaliin valittiin tehtäviä, jotka tukevat ammattilaisten ymmärrystä normeista, oletuksista, vähemmistöstressistä ja etuoikeuksien tunnistamisesta. Lopullinen tuotos taitettiin graafisen suunnittelun verkkotyökalu Canvalla.
Koulutusmateriaalia kehitettiin vertailemalla sitä aiempiin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä käsitteleviin oppaisiin ja materiaaleihin. Koulutusmateriaalista pyydettiin suullista ja kirjallista palautetta. Saadun palautteen perusteella koulutusmateriaali oli koulutuksentarjoajan, sosiaali- terveys ja kirkonalan ammattilaisten sekä sateenkaarevien nuorten tarpeisiin vastaava.
The aim of this thesis was to produce educational material on how to be inclusive of and meet youth from sexual and gender minorities. The aim was to increase the awareness and competence of the social and health care sectors professionals about sexual and gender minorities, minority stress and the importance of consideration of minorities. The material was produced to be a part of the basic studies in all the Bachelor’s degree programmes at the Diaconia University of Applied Sciences. The thesis is development oriented.
The educational material was produced by co-development and benchmarking. Content of the material was chosen based on previous research results and wishes from experts and youth from gender and sexual minorities. This guaranteed that the material is useful for all the professionals, queer youth and the Diaconia University of Applied Sciences.
The material consists of basic information on equality and equity, on harassment and discrimination and on gender and sexual minorities. The material provides information on how to communicate inclusively with people of gender and sexual minorities. It also takes the specificities of the Evangelical Lutheran church into account. The material has examples of assignments that advance the readers understanding on assumptions, norms, minority stress and recognizing one’s privileges. The final layout of the material was done with the online graphic design tool, Canva.
The educational material was further developed by comparing the material to previous guides and materials on the matter as well as on the feedback that was received. Feedback was collected from experts, teachers from the Diaconia University of Applied Sciences and youth from sexual and gender minorities. Based on the feedback the material met the needs of different target groups. It also provided the necessary information on gender and sexual minorities to increase the awareness and competence of the professionals.