Maahanmuuttajien valmennus sosiaali- ja terveysalalle - osallistujien kokemuksia valmennusopinnoista
Paavola, Veera; Rajala, Nelli (2023)
Paavola, Veera
Rajala, Nelli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111729947
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluissa työvoimapula on jatkunut pitkään. Suomen tulisi rekrytoida osaavaa työvoimaa ulkomailta. Ongelmaksi on muodostunut maahanmuuttajien osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen, jolloin maahanmuuttaja työskentelee koulutustaan vastaamattomassa työssä. Vikkelästi töihin -hankkeen Sujuvasti soteen -valmennusopinnot pyrkivät vahvistamaan maahanmuuttajien osallistumista työelämään sekä tukemaan kotoutumista Suomeen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää haastattelujen avulla osallistujien kokemuksia Sujuvasti soteen-valmennuksesta. Tavoitteena oli kehittää Sujuvasti soteen-valmennusopintoja. Tutkimuskysymyksiä oli kolme:
1. Miten osallistujat ovat kokeneet sosiaali- ja terveysalan valmennusopintojen sisällön?
2. Miten osallistujat ovat kokeneet suomen kielellä opiskelun?
3. Miten osallistujat kokevat oppimisympäristön ja opiskelukulttuurin?
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen yksilöhaastattelu teemahaastattelun menetelmin. Teemoina olivat valmennusopinnot, kielitaito, oppimisympäristö ja opiskelukulttuuri sekä kehittäminen. Haastateltavina oli viisi Sujuvasti soteen- valmennusopintoihin osallistunutta.
Osallistujat olivat pääosin tyytyväisiä Sujuvasti soteen-valmennukseen. Useat kehittämiskohteet liittyivät viestintään tai vakiintumattomiin käytäntöihin. Nämä kehittämisen paikat olisivat helposti korjattavissa opintosisältöjä muokkaamalla enemmän valmennuksen osallistujien tarpeita vastaaviksi. Osallistujat kokivat suomen kielen sanavarastonsa kehittyneen. Suomen kielellä opiskelu koettiin aluksi haastavana, mutta se oli osallistujista hyvä asia tulevaisuutta ajatellen. Oppimisympäristö tuki oppimista ja ilmapiiri osallistujien kesken oli haastateltavien mukaan hyvä. Osallistujat toivoivat, että jatkossa Sujuvasti soteen-valmennusopinnot soveltuisivat tiiviimmin mahdollisiin ammattikorkeakouluopintoihin tai toisivat lisää mahdollisuuksia työelämään siirtymistä ajatellen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää haastattelujen avulla osallistujien kokemuksia Sujuvasti soteen-valmennuksesta. Tavoitteena oli kehittää Sujuvasti soteen-valmennusopintoja. Tutkimuskysymyksiä oli kolme:
1. Miten osallistujat ovat kokeneet sosiaali- ja terveysalan valmennusopintojen sisällön?
2. Miten osallistujat ovat kokeneet suomen kielellä opiskelun?
3. Miten osallistujat kokevat oppimisympäristön ja opiskelukulttuurin?
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen yksilöhaastattelu teemahaastattelun menetelmin. Teemoina olivat valmennusopinnot, kielitaito, oppimisympäristö ja opiskelukulttuuri sekä kehittäminen. Haastateltavina oli viisi Sujuvasti soteen- valmennusopintoihin osallistunutta.
Osallistujat olivat pääosin tyytyväisiä Sujuvasti soteen-valmennukseen. Useat kehittämiskohteet liittyivät viestintään tai vakiintumattomiin käytäntöihin. Nämä kehittämisen paikat olisivat helposti korjattavissa opintosisältöjä muokkaamalla enemmän valmennuksen osallistujien tarpeita vastaaviksi. Osallistujat kokivat suomen kielen sanavarastonsa kehittyneen. Suomen kielellä opiskelu koettiin aluksi haastavana, mutta se oli osallistujista hyvä asia tulevaisuutta ajatellen. Oppimisympäristö tuki oppimista ja ilmapiiri osallistujien kesken oli haastateltavien mukaan hyvä. Osallistujat toivoivat, että jatkossa Sujuvasti soteen-valmennusopinnot soveltuisivat tiiviimmin mahdollisiin ammattikorkeakouluopintoihin tai toisivat lisää mahdollisuuksia työelämään siirtymistä ajatellen.