Seksologia-alan verkkovalmennusten markkinatutkimus : case Yhteydessä Oy
Syld, Petri (2023)
Syld, Petri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111629763
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia tapoja kannattaa käyttää seksologia-alan verkkovalmennusten markkinoinnissa. Tämä tehtiin markkinatutkimuksella, joka koski hollolalaisen seksologia-alan yrityksen Yhteydessä Oy:n verkkovalmennuksia. Markkinatutkimus toteutettiin käyttäen verkkokyselylomaketta, joka lähetettiin yrityksen sosiaalisen median kanavien seuraajille.
Työssä perehdyttiin myös seksologia-alan markkinoinnin erityispiirteisiin. Alan markkinointi on etenkin sosiaalisessa mediassa rajoitettua ja säänneltyä, mikä taas rajoittaa alan toimijoiden osaamisen näkymistä sosiaalisen median suosituilla alustoilla. Aihe on kiinnostava eri alojen epätasa-arvon näkökulmasta, mutta myös siksi, että seksuaalisuus on teemana tärkeä jokaiselle ihmiselle.
Teoriaosuudessa tutkittiin digimarkkinointia etenkin sosiaalisen median alustoilla sekä niiden yhteisösääntöjä, tutustuttiin verkkovalmennuksiin ja markkinatutkimuksen toteutustapoihin. Markkinatutkimuksella saatiin paljon informatiivista dataa, jonka perusteella Yhteydessä Oy voi tarkentaa verkkovalmennusten sisältöjä ja toteutustapaa. Opinnäytetyön tuloksena saatiin myös tietoa siitä, millaisia haasteita seksologia-alan markkinoinnissa kohdataan ja miten haasteita voi mahdollisesti selättää. The aim of this thesis was to find out the best available methods to use in the marketing of online coachings in the field of sexology. This was done with market research concerned Yhteydessä Oy's online coachings. The market research was made by online questionnaire which was sent to the followers of the Yhteydessä Oy’s social media channels.
The work also focused on the special characteristics of marketing in the field of sexology. In the theory part digital marketing was studied, especially on social media platforms, as well as their community guidelines. Also online coaching and market research methods were introduced.
The market research gave a lot of informative data which Yhteydessä Oy can use making future online coachings more effective to potential customers. As a result of the thesis there is also information obtained about what kind of challenges are faced in the marketing of the sexology field and how the challenges can possibly be resolved.
Työssä perehdyttiin myös seksologia-alan markkinoinnin erityispiirteisiin. Alan markkinointi on etenkin sosiaalisessa mediassa rajoitettua ja säänneltyä, mikä taas rajoittaa alan toimijoiden osaamisen näkymistä sosiaalisen median suosituilla alustoilla. Aihe on kiinnostava eri alojen epätasa-arvon näkökulmasta, mutta myös siksi, että seksuaalisuus on teemana tärkeä jokaiselle ihmiselle.
Teoriaosuudessa tutkittiin digimarkkinointia etenkin sosiaalisen median alustoilla sekä niiden yhteisösääntöjä, tutustuttiin verkkovalmennuksiin ja markkinatutkimuksen toteutustapoihin. Markkinatutkimuksella saatiin paljon informatiivista dataa, jonka perusteella Yhteydessä Oy voi tarkentaa verkkovalmennusten sisältöjä ja toteutustapaa. Opinnäytetyön tuloksena saatiin myös tietoa siitä, millaisia haasteita seksologia-alan markkinoinnissa kohdataan ja miten haasteita voi mahdollisesti selättää.
The work also focused on the special characteristics of marketing in the field of sexology. In the theory part digital marketing was studied, especially on social media platforms, as well as their community guidelines. Also online coaching and market research methods were introduced.
The market research gave a lot of informative data which Yhteydessä Oy can use making future online coachings more effective to potential customers. As a result of the thesis there is also information obtained about what kind of challenges are faced in the marketing of the sexology field and how the challenges can possibly be resolved.