Työhyvinvoinnin johtaminen Etelä-Karjalan hyvinvointialueen Kuntoutuskeskuksessa
Kaila, Reeta (2023)
Kaila, Reeta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023111529482
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on kokonaisuus, joka vaikuttaa työssä jaksamiseen ja tehokkuuteen. Ihmisten voiminen hyvin työssä on kansantalouden kannalta merkittävää. Sosiaali- ja terveysalan henkilöstön tarve on ennustettu kasvamaan huomattavasti nykyisestä. Työhyvinvoinnin johtamisella voidaan vaikuttaa henkilöstön kokemuksiin arjen työssä.
Tässä opinnäytetyössä on tarkoituksena kuvata Kuntoutuskeskuksen esihenkilöiden näkökulmasta työhyvinvoinnin johtamisen nykytilannetta ja sen kehittämistarpeita sekä tuottaa kehittämisehdotuksia työhyvinvoinnin johtamisen parantamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää työhyvinvoinnin tietoista johtamista Kuntoutuskeskuksessa lisäten samalla työhyvinvointia koko työyhteisössä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, joka toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui ensimmäiseen vaiheeseen puolistrukturoitu kysely, jonka vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Toisessa vaiheessa järjestettiin työpaja, jossa työskenneltiin learning cafe-tyyppisesti. Työpajassa syntyi valmiita kehittämisehdotuksia, jonka lisäksi vastausten analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua.
Tulosten perusteella ilmeni, että työhyvinvoinnin nykytilasta löydettiin useita erilaisia keinoja tukea työhyvinvointia esihenkilön toimesta. Ilmi tulleet haasteet painottuivat avoimeen keskustelukulttuuriin, yhteishengen ylläpitämiseen, haastavissa asiakastilanteissa toimimiseen ja työhyvinvointikyselyn tulosten viemiseen käytäntöön. Opinnäytetyön tuloksena syntyi useita kehittämisehdotuksia, joista keskeisimpänä olivat
1. Ennakoi riittävästi erilaisia tilanteita.
2. Kommunikoi vastavuoroisesti henkilöstön kanssa.
3. Toimi läpinäkyvästi jokapäiväisessä arjessa.
Tässä opinnäytetyössä on tarkoituksena kuvata Kuntoutuskeskuksen esihenkilöiden näkökulmasta työhyvinvoinnin johtamisen nykytilannetta ja sen kehittämistarpeita sekä tuottaa kehittämisehdotuksia työhyvinvoinnin johtamisen parantamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää työhyvinvoinnin tietoista johtamista Kuntoutuskeskuksessa lisäten samalla työhyvinvointia koko työyhteisössä.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, joka toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui ensimmäiseen vaiheeseen puolistrukturoitu kysely, jonka vastaukset analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Toisessa vaiheessa järjestettiin työpaja, jossa työskenneltiin learning cafe-tyyppisesti. Työpajassa syntyi valmiita kehittämisehdotuksia, jonka lisäksi vastausten analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua.
Tulosten perusteella ilmeni, että työhyvinvoinnin nykytilasta löydettiin useita erilaisia keinoja tukea työhyvinvointia esihenkilön toimesta. Ilmi tulleet haasteet painottuivat avoimeen keskustelukulttuuriin, yhteishengen ylläpitämiseen, haastavissa asiakastilanteissa toimimiseen ja työhyvinvointikyselyn tulosten viemiseen käytäntöön. Opinnäytetyön tuloksena syntyi useita kehittämisehdotuksia, joista keskeisimpänä olivat
1. Ennakoi riittävästi erilaisia tilanteita.
2. Kommunikoi vastavuoroisesti henkilöstön kanssa.
3. Toimi läpinäkyvästi jokapäiväisessä arjessa.