Onnistuneen sisäisen viestinnän tekijöitä Eloisan kotihoidossa
Virta, Mari (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828903
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110828903
Tiivistelmä
Onnistunut viestintä on merkityksellinen osa menestyvää organisaatiota. Viestintä koskettaa läpileikkaavasti jokaista organisaatiossa työskentelevää henkilöä, ja siksi yhtenäiset käytännöt ovat tärkeä osa sujuvaa tiedonkulkua.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda ehdotus toimenpiteistä, joiden avulla syntyvät hyvät sisäisen viestinnän toimintatavat Eloisan (Etelä-Savon hyvinvointialue) kotihoidon sähköisissä kanavissa (sähköposti ja Microsoft Teams). Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Eloisan kotihoidon sisäistä viestintää sen käyttämissä sähköisissä kanavissa (sähköposti ja Microsoft Teams). Tutkimuskysymyksillä etsittiin vastausta siihen, millaiset ratkaisut edistävät ja mitkä estävät kotihoidon sisäistä viestintää edellä mainituissa kanavissa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä toimintatutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksen määrällinen aineisto visualisoitiin grafiikoiksi ja avattiin sanallisesti. Avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Eloisan kotihoidon esihenkilöt käsittelivät kyselytutkimuksen tuloksia Innopajassa, joka on työpajamuoto. Työskentelyn pohjalta syntyi seitsemän toimenpide-ehdotusta Eloisan kotihoidon sisäisen viestinnän kehittämiseksi.
Kyselyn kohderyhminä olivat Eloisan kotihoidon työntekijät ja esihenkilöt. Kyselytutkimuksesta nousi esille, että viestintää estävät työn suunnittelun, viestinnän osaamisen ja vuorovaikutuksen haasteet. Viestinnän onnistumista edistävät tutkimuksen mukaan esihenkilöiden laatima viikkokooste, viestinnän hoitamiseen varattava aika, viestintään liittyvä koulutus sekä yhdessä laaditut viestinnän pelisäännöt.
Tämän opinnäytetyön tulosten avulla on mahdollista yhtenäistää viestinnän toimintatapoja, lisätä tehokkuutta, vuorovaikutusta, osallisuutta, sitoutumista ja luottamusta Eloisan kotihoidossa. Tulokset ovat sovellettavissa koko organisaation käyttöön.
Jatkotutkimusehdotukset koskevat mahdollisesti toteutettujen toimenpide-ehdotusten seurantaa, viestinnän ajantasaisuutta ja monisuuntaisuutta sekä resilienssin vahvistamista ja sen vaikutusta viestintään kotihoidon työyhteisöissä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda ehdotus toimenpiteistä, joiden avulla syntyvät hyvät sisäisen viestinnän toimintatavat Eloisan (Etelä-Savon hyvinvointialue) kotihoidon sähköisissä kanavissa (sähköposti ja Microsoft Teams). Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Eloisan kotihoidon sisäistä viestintää sen käyttämissä sähköisissä kanavissa (sähköposti ja Microsoft Teams). Tutkimuskysymyksillä etsittiin vastausta siihen, millaiset ratkaisut edistävät ja mitkä estävät kotihoidon sisäistä viestintää edellä mainituissa kanavissa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä toimintatutkimusta ja aineistonkeruumenetelmänä kyselytutkimusta. Kyselytutkimuksen määrällinen aineisto visualisoitiin grafiikoiksi ja avattiin sanallisesti. Avoimet kysymykset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Eloisan kotihoidon esihenkilöt käsittelivät kyselytutkimuksen tuloksia Innopajassa, joka on työpajamuoto. Työskentelyn pohjalta syntyi seitsemän toimenpide-ehdotusta Eloisan kotihoidon sisäisen viestinnän kehittämiseksi.
Kyselyn kohderyhminä olivat Eloisan kotihoidon työntekijät ja esihenkilöt. Kyselytutkimuksesta nousi esille, että viestintää estävät työn suunnittelun, viestinnän osaamisen ja vuorovaikutuksen haasteet. Viestinnän onnistumista edistävät tutkimuksen mukaan esihenkilöiden laatima viikkokooste, viestinnän hoitamiseen varattava aika, viestintään liittyvä koulutus sekä yhdessä laaditut viestinnän pelisäännöt.
Tämän opinnäytetyön tulosten avulla on mahdollista yhtenäistää viestinnän toimintatapoja, lisätä tehokkuutta, vuorovaikutusta, osallisuutta, sitoutumista ja luottamusta Eloisan kotihoidossa. Tulokset ovat sovellettavissa koko organisaation käyttöön.
Jatkotutkimusehdotukset koskevat mahdollisesti toteutettujen toimenpide-ehdotusten seurantaa, viestinnän ajantasaisuutta ja monisuuntaisuutta sekä resilienssin vahvistamista ja sen vaikutusta viestintään kotihoidon työyhteisöissä.