Ehdotus skaalautuvan virtuaaliassistenttiyrityksen markkinointistrategiaksi pohjautuen business model canvasilla laadittuun liiketoimintasuunnitelmaan
Soini, Kirsi (2023)
Soini, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101927758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101927758
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite oli selvittää virtuaaliassistenttialan toimintaympäristö ja tehdä sen perusteella ehdotus uuden, kyseisen alan yrityksen liiketoimintamallista Business Model Canvasin avulla. Liiketoimintasuunnitelman pohjalta tavoitteena oli luoda myös ehdotus ensimmäisen toimintavuoden markkinointistrategiasta.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin erilaisia, mahdollisesti virtuaaliassistenttiyritykselle sopivia skaalautuvia liiketoimintamalleja. Lisäksi tarkasteltiin strategioita.
Työ toteutettiin monistrategisesti case-tutkimuksen menetelmillä. Menetelmiksi valikoituivat SWOT-analyysit niin yrittäjästä kuin uudesta yrityksestä sekä potentiaalisen yrityksen mahdollisista kilpailijoista. Tämän lisäksi kilpailijoita tutkittiin myös Mystery Shopping-menetelmällä tarjouspyynnön muodossa. Aluksi toimialaa kartoitettiin yleisesti PESTEL-menetelmällä. Muita menetelmiä olivat erään yrityksen toimitusjohtajan haastattelu sekä survey-tutkimus pääkaupunkiseudun pk-yritysten toimitusjohtajille.
Hankkeen tuloksena syntyi potentiaaliselle yritykselle ehdotus liiketoimintasuunnitelmaksi Business Model Canvasilla laadittuna. Tämän pohjalta toinen tuotos oli markkinointistrategia Marketing Strategy Canvasilla tuotettuna.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin erilaisia, mahdollisesti virtuaaliassistenttiyritykselle sopivia skaalautuvia liiketoimintamalleja. Lisäksi tarkasteltiin strategioita.
Työ toteutettiin monistrategisesti case-tutkimuksen menetelmillä. Menetelmiksi valikoituivat SWOT-analyysit niin yrittäjästä kuin uudesta yrityksestä sekä potentiaalisen yrityksen mahdollisista kilpailijoista. Tämän lisäksi kilpailijoita tutkittiin myös Mystery Shopping-menetelmällä tarjouspyynnön muodossa. Aluksi toimialaa kartoitettiin yleisesti PESTEL-menetelmällä. Muita menetelmiä olivat erään yrityksen toimitusjohtajan haastattelu sekä survey-tutkimus pääkaupunkiseudun pk-yritysten toimitusjohtajille.
Hankkeen tuloksena syntyi potentiaaliselle yritykselle ehdotus liiketoimintasuunnitelmaksi Business Model Canvasilla laadittuna. Tämän pohjalta toinen tuotos oli markkinointistrategia Marketing Strategy Canvasilla tuotettuna.