Ratkaisukeskeisen lyhytterapian menetelmien hyödyntäminen NUOTTI-valmennuksessa.
Heino, Sari (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100526892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100526892
Tiivistelmä
Nuorten opiskelu- ja työelämästä syrjään jäämisen taustalla on usein terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä ongelmia. On tärkeää löytää keinoja, joiden avulla mahdollisimman moni nuori työ-ikäinen on töissä ja tämä vaatii työ- ja toimintakyvyn edistämistä. Erityistä huomiota on kiinnitettävä niihin, joille on kasautunut erilaisia ongelmia. Kansaneläkelaitoksen järjestämistä nuorille työllistymistä edistävistä ammatillisen kuntoutuksen muodoista eniten käytetty on NUOTTI-valmennus.
NUOTTI-valmennukseen voivat hakea 16–29-vuotiaat nuoret, joilla ei heikentyneen toimintakyvyn vuoksi ole opiskelu- tai työpaikkaa, tai joiden opinnot eivät etene. Nuori saa henkilökohtaisen valmentajan, joka jalkautuu nuoren omaan toimintaympäristöön ja toteuttaa verkostotyötä sekä ratkaisu- ja voimavarakeskeistä työotetta. Valmentajilta puuttuu yhtenäinen ohjeistus työskentelymenetelmiin liittyen, joten työskentelytavoissa on eroja. Tämä voi johtaa siihen, että kuntoutuksen toteutuksesta puuttuu yhtenäisyys ja tasalaatuisuus.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen vaiheen tarkoitus oli kuvailla NUOTTI-valmennukseen osallistuneiden nuorten kokemuksia ratkaisukeskeisten menetelmien merkityksellisyydestä ja tarkoituksenmukaisesta käytöstä valmennuksessa. Kehittämisvaiheen tarkoituksena oli kehittää NUOTTI-valmennukseen soveltuva ratkaisukeskeisen lyhytterapian menetelmiin perustuva työkalu ja arvioida sen sovellettavuutta hyödynnettäväksi NUOTTI-valmennuksessa valmennukseen osallistuneiden nuorten asiakkaiden ja valmentajien näkökulmista. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhtenäistää NUOTTI-valmennuksen käytäntöjä ja kehittää valmennuksen laatua. Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin yhteiskehittämisen menetelmin. Yhteiskehittämisprosessissa oli mukana nuoria aikuisia ja nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia. Prosessi koostui nuorille suunnatusta strukturoidusta kyselystä sekä kahdesta työpajasta, johon osallistuivat sekä nuoret että työntekijät.
Tutkimuksellisen vaiheen tulosten mukaan ratkaisukeskeisten menetelmien käyttö on tarkoituksenmukaista ja soveltuvaa NUOTTI-valmennukseen. Parhaiten työpajaan osallistuneet kokivat mene-telmien soveltuvan käytettäväksi mielialaongelmien lieventämiseen, tulevaisuuden suunnitteluun, itsetuntemuksen lisäämiseen, tavoitteiden asetteluun, stressinhallintaan ja rauhoittumiseen sekä itsevarmuuden vahvistamiseen. Menetelmien koettiin tuovan valmennusprosessiin lisäarvoa ja vahvistavan sen vaikuttavuutta. Yhteiskehittämisen tuotoksena kehitettiin ratkaisu-keskeiset menetelmäkortit NUOTTI-valmennukseen, joissa erityisyytenä on nuorten ja ammatti-laisten kullekin menetelmälle antamat käyttösuositukset.
NUOTTI-valmennukseen voivat hakea 16–29-vuotiaat nuoret, joilla ei heikentyneen toimintakyvyn vuoksi ole opiskelu- tai työpaikkaa, tai joiden opinnot eivät etene. Nuori saa henkilökohtaisen valmentajan, joka jalkautuu nuoren omaan toimintaympäristöön ja toteuttaa verkostotyötä sekä ratkaisu- ja voimavarakeskeistä työotetta. Valmentajilta puuttuu yhtenäinen ohjeistus työskentelymenetelmiin liittyen, joten työskentelytavoissa on eroja. Tämä voi johtaa siihen, että kuntoutuksen toteutuksesta puuttuu yhtenäisyys ja tasalaatuisuus.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen vaiheen tarkoitus oli kuvailla NUOTTI-valmennukseen osallistuneiden nuorten kokemuksia ratkaisukeskeisten menetelmien merkityksellisyydestä ja tarkoituksenmukaisesta käytöstä valmennuksessa. Kehittämisvaiheen tarkoituksena oli kehittää NUOTTI-valmennukseen soveltuva ratkaisukeskeisen lyhytterapian menetelmiin perustuva työkalu ja arvioida sen sovellettavuutta hyödynnettäväksi NUOTTI-valmennuksessa valmennukseen osallistuneiden nuorten asiakkaiden ja valmentajien näkökulmista. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhtenäistää NUOTTI-valmennuksen käytäntöjä ja kehittää valmennuksen laatua. Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin yhteiskehittämisen menetelmin. Yhteiskehittämisprosessissa oli mukana nuoria aikuisia ja nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia. Prosessi koostui nuorille suunnatusta strukturoidusta kyselystä sekä kahdesta työpajasta, johon osallistuivat sekä nuoret että työntekijät.
Tutkimuksellisen vaiheen tulosten mukaan ratkaisukeskeisten menetelmien käyttö on tarkoituksenmukaista ja soveltuvaa NUOTTI-valmennukseen. Parhaiten työpajaan osallistuneet kokivat mene-telmien soveltuvan käytettäväksi mielialaongelmien lieventämiseen, tulevaisuuden suunnitteluun, itsetuntemuksen lisäämiseen, tavoitteiden asetteluun, stressinhallintaan ja rauhoittumiseen sekä itsevarmuuden vahvistamiseen. Menetelmien koettiin tuovan valmennusprosessiin lisäarvoa ja vahvistavan sen vaikuttavuutta. Yhteiskehittämisen tuotoksena kehitettiin ratkaisu-keskeiset menetelmäkortit NUOTTI-valmennukseen, joissa erityisyytenä on nuorten ja ammatti-laisten kullekin menetelmälle antamat käyttösuositukset.