Asiantuntijuuden kehitys : case LUT-korkeakoulujen Tutkimuspalvelut
Yliaska, Laura (2023)
Yliaska, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326801
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin tutkijan aloitteesta LUT-korkeakoulujen Tutkimuspalveluille, joka käsitteli asiantuntijuuden kehitystä. Työn tarkoituksena oli löytää keinoja sille, miten tiimissä työskentelevien henkilöiden osaamista sekä tietämystä voidaan nostaa ja kehittää uudelle tasolle. Yhtenä tavoitteena oli tutkia, millä keinoin tiimin asiantuntijuutta kehitetään. Toiseksi oli esittää ehdotuksia ideoista, joiden avulla osaamisen kehitystä parannetaan yksikössä.
Tutkimuksen kohderyhmänä toimi Tutkimuspalvelut –yksikön henkilöstö. Aineisto kerättiin kolmen syvähaastattelun avulla. Haastateltavista kaksi työskentelee tutkimuksen kohdeyksikössä, yksi yliopiston toisessa yksikössä. Tutkimusaineistoa analysoitiin käyttäen hyödyksi teoriaohjaavaa analyysia.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että tiimin jäsenille tekemisestä saatu palautteen merkitys on suuri. Kehittymistä ja asiantuntijan aseman vahvistumista tukee säännöllinen itsearviointi. Monipuolinen työkokemus kasvattaa osaamista. Epämukavuusalueella työskentely kehittää osaamista sen tuomista haasteista huolimatta. Muutosta kohdataan tunnistamalla omat reaktiot sekä toteuttamalla muutosta asia kerrallaan. Kommunikointi kollegoiden kanssa on tärkeää. Lisäksi henkilön joustavuus muokata omaa toimintatapaansa on merkittävässä roolissa.
Tutkimusyksikölle ehdotettiin työskentelyn avuksi kaksi arviointityökalua: oman työskentelyn itsearviointi ja case-arviointi. This thesis work was commissioned by LUT Universities’ Research Services and from researcher’s initiative. The work dealt with the development of expertise. The purpose of the work was to find ways, how team workers’ competence and knowledge could be raised and developed to a new level. One goal was to study, in what ways will expertise in team be evolved. Another goal was to present suggestions of the ideas, which would help to improve the development of competence in the unit.
Personnel of Research Services worked as target group in this study. Material was gathered with the assistance of three deep interviews. Two interviewees are working in the unit, one in university’s other unit. The study material was analyzed by using theory guided analysis.
Results showed, that the significance of feedback from the work is huge for team members. Regular self-assessment supports development and strengthening expert’s position. Wide work experience grows competence. Working in discomfort zone evolves knowledge regardless of possible challenges. The change is faced by recognizing own reactions and implementing it one thing at a time. Communication with colleagues is important. Person’s flexibility to fix own course of action has also a significant role.
Two evaluation tools were proposed to Research Services: self-evaluation for own working and case-evaluation.
Tutkimuksen kohderyhmänä toimi Tutkimuspalvelut –yksikön henkilöstö. Aineisto kerättiin kolmen syvähaastattelun avulla. Haastateltavista kaksi työskentelee tutkimuksen kohdeyksikössä, yksi yliopiston toisessa yksikössä. Tutkimusaineistoa analysoitiin käyttäen hyödyksi teoriaohjaavaa analyysia.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että tiimin jäsenille tekemisestä saatu palautteen merkitys on suuri. Kehittymistä ja asiantuntijan aseman vahvistumista tukee säännöllinen itsearviointi. Monipuolinen työkokemus kasvattaa osaamista. Epämukavuusalueella työskentely kehittää osaamista sen tuomista haasteista huolimatta. Muutosta kohdataan tunnistamalla omat reaktiot sekä toteuttamalla muutosta asia kerrallaan. Kommunikointi kollegoiden kanssa on tärkeää. Lisäksi henkilön joustavuus muokata omaa toimintatapaansa on merkittävässä roolissa.
Tutkimusyksikölle ehdotettiin työskentelyn avuksi kaksi arviointityökalua: oman työskentelyn itsearviointi ja case-arviointi.
Personnel of Research Services worked as target group in this study. Material was gathered with the assistance of three deep interviews. Two interviewees are working in the unit, one in university’s other unit. The study material was analyzed by using theory guided analysis.
Results showed, that the significance of feedback from the work is huge for team members. Regular self-assessment supports development and strengthening expert’s position. Wide work experience grows competence. Working in discomfort zone evolves knowledge regardless of possible challenges. The change is faced by recognizing own reactions and implementing it one thing at a time. Communication with colleagues is important. Person’s flexibility to fix own course of action has also a significant role.
Two evaluation tools were proposed to Research Services: self-evaluation for own working and case-evaluation.