Vaikuttavampaa sisältömarkkinointia asiakasymmärrystä kehittämällä : ostajapersoonat sisältömarkkinoinnin tukena
Tyvijärvi, Miina (2023)
Tyvijärvi, Miina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092626390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092626390
Tiivistelmä
Digitaaliset kanavat ja sisällöt ovat tärkeä osa kuluttajien ostopolkua. Asiakkaat kuluttavat sisältöjä digitaalisissa kanavissa etsiessään tietoa yrityksestä ja sen tuotteista ennen ostopäätöstä. Tiedon ja sisältöjen määrä lisääntyy jatkuvasti, jolloin ihmisten huomion saaminen ja erottautuminen on yhä haastavampaa. Yrityksen onkin olennaista ymmärtää entistä paremmin, mikä heidän yleisöään kiinnostaa ja vastata kohdennetummalla, asiakasta kiinnostavalla sisällöllä saadakseen asiakkaan huomion ja sitouttaakseen heidät sisältönsä pariin.
Kehittämistyön tarkoituksena oli perehtyä sisältömarkkinointiin ja ostajapersoonien määrittelyyn sekä tunnistaa erään kuluttajabrändin ostajapersoonat, jotta sen markkinointia voidaan kehittää entistä asiakaslähtöisemmäksi. Työn tavoitteena oli syventää ymmärrystä brändin X kohderyhmästä.
Työ oli luonteeltaan konstruktiivinen tapaustutkimus. Aineistonkeruussa käytettiin olemassa olevaa sekundaarista dataa, kyselyä sekä osallistavien työpajojen kautta noussutta aineistoa. Tietoperustassa paneuduttiin sisältömarkkinointiin sekä sen asiakaslähtöiseen kehittämiseen, kohderyhmän määrittelyyn ja ostajapersooniin sekä asiakkaan ostopolkuun.
Työn pohjalta voidaan todeta, että sisältömarkkinoinnissa asiakaslähtöisyyttä voidaan lisätä ymmärtämällä ja ottamalla huomioon asiakkaan toiveita ja tarpeita, jotka ilmenevät ostopolun eri vaiheissa. Työn avulla saatiin selville ostajapersoonien tavoitteita, motiiveja ja haasteita. Kehittämishankkeen tuotoksena toimeksiantajayrityksen käyttöön luotiin visuaaliset ostajapersoonakortit ja heille personoidut ostopolut. Yritys voi hyödyntää työkaluja erityisesti sisältömarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa päivittäisessä työssään. Persoonatyökalut auttavat yritystä ymmärtämään asiakasta ja siten suunnittelemaan paremmin sisältöjä asiakkaiden tarpeisiin.
Kehittämistyön tarkoituksena oli perehtyä sisältömarkkinointiin ja ostajapersoonien määrittelyyn sekä tunnistaa erään kuluttajabrändin ostajapersoonat, jotta sen markkinointia voidaan kehittää entistä asiakaslähtöisemmäksi. Työn tavoitteena oli syventää ymmärrystä brändin X kohderyhmästä.
Työ oli luonteeltaan konstruktiivinen tapaustutkimus. Aineistonkeruussa käytettiin olemassa olevaa sekundaarista dataa, kyselyä sekä osallistavien työpajojen kautta noussutta aineistoa. Tietoperustassa paneuduttiin sisältömarkkinointiin sekä sen asiakaslähtöiseen kehittämiseen, kohderyhmän määrittelyyn ja ostajapersooniin sekä asiakkaan ostopolkuun.
Työn pohjalta voidaan todeta, että sisältömarkkinoinnissa asiakaslähtöisyyttä voidaan lisätä ymmärtämällä ja ottamalla huomioon asiakkaan toiveita ja tarpeita, jotka ilmenevät ostopolun eri vaiheissa. Työn avulla saatiin selville ostajapersoonien tavoitteita, motiiveja ja haasteita. Kehittämishankkeen tuotoksena toimeksiantajayrityksen käyttöön luotiin visuaaliset ostajapersoonakortit ja heille personoidut ostopolut. Yritys voi hyödyntää työkaluja erityisesti sisältömarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa päivittäisessä työssään. Persoonatyökalut auttavat yritystä ymmärtämään asiakasta ja siten suunnittelemaan paremmin sisältöjä asiakkaiden tarpeisiin.