Mielen hyvinvoinnin työpaja kahdeksasluokkalaisille
Ojala, Veera; Pekki, Jaana; Pohjavaara, Salla-Mari; Räisänen, Eveliina (2023)
Ojala, Veera
Pekki, Jaana
Pohjavaara, Salla-Mari
Räisänen, Eveliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090425293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090425293
Tiivistelmä
Tässä kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä toteutettiin Vantaan Kivistössä sijaitsevan peruskoulun kahdeksasluokkalaisille työpajatoimintaa, jonka aiheena oli mielen hyvinvointi ja sen vahvistaminen. Nuorten mielenterveyden heikkenemisestä on uutisoitu lähivuosina runsaasti, ja kouluterveyskyselyn perusteella etenkin ahdistus- ja masennusoireilu on viime vuosina lisääntynyt nuorten keskuudessa sekä Vantaalla että koko maassa. Toiminnan tavoitteena oli jakaa tietoa lähialueen matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista ja kannustaa nuoria puhumaan mielenterveydestä sekä pohtimaan omia voimavaroja mielenterveyden käden avulla.
Toimintaa varten haettiin tietoa voimavaroista, koherenssin tunteesta, nuorten mielenterveyden erityispiirteistä sekä mielenterveyteen vaikuttavista tekijöistä. Tietoa kerättiin myös Vantaan alueen matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista sekä ryhmänohjauksesta. Lisäksi toimintaa varten tuli perehtyä Mieli Ry:n mielenterveyden käteen, sillä se oli olennainen osa työpajan toimintaa.
Työpaja järjestettiin iltapäivän aikana yhteensä yhdeksälle kahdeksasluokalle. Oppilaat saapuivat työpajaan neljässä eri ryhmässä ja kullekin ryhmälle oli varattu aikaa 45 minuuttia. Toiminta koostui kahdesta lyhyestä mielenterveysaiheisesta videosta, diaesityksestä matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista Vantaalla sekä oman mielenterveyden käden luomisesta. Palautetta toiminnasta kerättiin oppilailta ja työpajaan osallistuneilta ryhmänohjaajilta. Oppilailta saadun palautteen perusteella aihetta pidettiin tärkeänä ja ryhmänohjauksessa onnistuttiin. The aim of this development-oriented thesis was to realize a positive mental health workshop for eight grade students at an upper comprehensive school located in Vantaa. The topic of the workshop was improvement of mental health. In recent years it has been reported in abundance that the mental health of adolescents has declined. According to the school health promotion study, especially anxiety and depression symptoms have increased among adolescents in the recent years both in Vantaa and throughout the country. The aim of the workshop was to share information on low threshold mental health services nearby, encourage the students to talk about mental health and reflect on their own mental resources through the hand of mental health.
The theoretical framework discussed mental resources, sense of coherence, special attributes of adolescent mental health and factors affecting mental health. Information was also searched about low threshold mental health services in Vantaa and the basics of group guidance. Furthermore, information was gathered about the hand of mental health by Mieli Ry since, it was an essential part of the workshop.
The workshop was implemented for nine eight grades in total. The students came to the workshop in four separate groups and each group had 45 minutes of time dedicated to them. The workshop consisted of two short videos about mental health and a slide show about low threshold mental health services in Vantaa. In the third part of the workshop, students were able to create their own hand of mental health. Feedback on the workshop was collected from the students and teachers. Based on the feedback received from the students, the workshop was successful, the topic was considered important and group guidance was successful.
Toimintaa varten haettiin tietoa voimavaroista, koherenssin tunteesta, nuorten mielenterveyden erityispiirteistä sekä mielenterveyteen vaikuttavista tekijöistä. Tietoa kerättiin myös Vantaan alueen matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista sekä ryhmänohjauksesta. Lisäksi toimintaa varten tuli perehtyä Mieli Ry:n mielenterveyden käteen, sillä se oli olennainen osa työpajan toimintaa.
Työpaja järjestettiin iltapäivän aikana yhteensä yhdeksälle kahdeksasluokalle. Oppilaat saapuivat työpajaan neljässä eri ryhmässä ja kullekin ryhmälle oli varattu aikaa 45 minuuttia. Toiminta koostui kahdesta lyhyestä mielenterveysaiheisesta videosta, diaesityksestä matalan kynnyksen mielenterveyspalveluista Vantaalla sekä oman mielenterveyden käden luomisesta. Palautetta toiminnasta kerättiin oppilailta ja työpajaan osallistuneilta ryhmänohjaajilta. Oppilailta saadun palautteen perusteella aihetta pidettiin tärkeänä ja ryhmänohjauksessa onnistuttiin.
The theoretical framework discussed mental resources, sense of coherence, special attributes of adolescent mental health and factors affecting mental health. Information was also searched about low threshold mental health services in Vantaa and the basics of group guidance. Furthermore, information was gathered about the hand of mental health by Mieli Ry since, it was an essential part of the workshop.
The workshop was implemented for nine eight grades in total. The students came to the workshop in four separate groups and each group had 45 minutes of time dedicated to them. The workshop consisted of two short videos about mental health and a slide show about low threshold mental health services in Vantaa. In the third part of the workshop, students were able to create their own hand of mental health. Feedback on the workshop was collected from the students and teachers. Based on the feedback received from the students, the workshop was successful, the topic was considered important and group guidance was successful.