Sähkön hinnan nousun vaikutus tuoteryhmien kannattavuuteen: case laskettelukeskus
Suokas, Veera (2023)
Suokas, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081724792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023081724792
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten erityisesti alkuvuodesta 2023 nousseet sähkön hinnat, sekä kohdeyrityksenä toimineen laskettelukeskuksen tekemät tuotteiden hintojen korotukset vaikuttivat sen tuoteryhmien kannattavuuteen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tuoteryhmien kannattavuus ja miten se muuttuu tilikaudella 2023. Tutkimuksessa hyödynnettiin osana opinnäytetyötä kohdeyritykselle rakennettua laskentapohjaa. Työ toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Työn teoreettinen viitekehys kattoi Suomen sähkömarkkinat, perinteisen kustannuslaskennan, kannattavuuden katetuottolaskennan näkökulmasta ja hinnoittelun. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa hyödynnettiin aineisto- ja menetelmätriangulaatiota. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla kohdeyrityksen omistajalta ja kirjanpitäjältä, sekä heidän toimittamistaan dokumenteista, kuten tilinpäätöksistä. Haastattelun tulokset analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jonka jälkeen ne yhdistettiin dokumenttianalyysin tuloksiin. Tämän jälkeen ne analysoitiin kvantitatiivisesti suorittamalla kustannus- ja kannattavuuslaskelmat sekä herkkyysanalyysit. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että sähkön hinnan nousu heikentää merkittävästi tuoteryhmien kannattavuutta. Kohdeyrityksessä sähkön hinta ei kuitenkaan noussut merkittävästi, joten sillä ei ollut oleellista vaikutusta niiden kannattavuuteen. Hinnan korotukset parantavat kannattavuutta, erityisesti heikosti kannattavilla tuoteryhmillä. Kohdeyrityksen kannattavin tuoteryhmä on hissiliput. Tuoteryhmien tuloksen mukaan muut tuoteryhmät eivät ole yritykselle kannattavia. Kaikkien kannattavuus heikkeni tilikaudella 2023, mutta tämä johtui muuttuvien kustannusten kasvusta. Tuoteryhmät tekivät lähes saman tuloksen molemmilla tilikausilla, sillä niiden kiinteät kustannukset laskivat enemmän kuin mitä sähkökustannukset nousivat.