Hakijakokemus osana työnantajabrändiä : tarkastelussa kohtaamiset, aikataulu ja palkka-avoimuus rekrytointiprosessissa
Kortelainen, Sini (2023)
Kortelainen, Sini
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062724321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023062724321
Tiivistelmä
Osaajapulan vallitessa monet organisaatiot kiinnittävät enemmän huomiota hakijakokemuksen rooliin osana vetovoimaisen työnantajamielikuvan kehittämistä. Aihe on tärkeä, mutta oikeiden kehitystoimenpiteiden tunnistaminen voi olla haastavaa. Opinnäytetyössä tutkittiin hakijakokemuksen muodostumista rekrytointiprosessissa ja sen vaikutuksia työnantajamielikuvaan. Hakijakokemus rakentuu monivaiheisesti, minkä takia tarkasteluun rajattiin vuorovaikutus ja kohtaamiset rekrytointiprosessissa, rekrytointiprosessin aikataulu sekä palkka-avoimuus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa lukijalle avattiin aluksi pääpiirteittäin työnantajamielikuvaa ja sen merkitystä organisaatiolle, sekä vallitsevaa osaajapulaa. Tämän jälkeen teoriaosuudessa perehdyttiin syvemmin positiivisen hakijakokemuksen muodostumiseen ja merkitykseen, rekrytointiprosessin kohtaamisiin ja aikatauluun sekä palkka-avoimuuteen.
Empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat LAB-ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmaa suorittavat opiskelijat. Kyselytutkimuksella selvitettiin, millaisia asioita LAB-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat arvostavat rekrytointiprosessissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa yrityksiä löytämään sellaisia kilpailukeinoja, joiden avulla ne voivat erottua osaajakilpailussa edukseen hakijakokemuksen näkökulmasta. Tutkimusosuudella pyrittiin tuottamaan rekrytoiville tahoille käsitys siitä, millaisia arvoja ja odotuksia lähitulevaisuudessa työelämään siirtyvillä osaajilla on rekrytointiprosesseihin liittyen.
Positiivinen hakijakokemus voi parhaassa tapauksessa mahdollistaa yritykselle merkittävän kilpailuedun rekrytoinneissa. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että rekrytointiprosessin nopeus ja suunnitelmallisuus, ehdokkaan yksilöllinen kohtaaminen ja huomiointi, rekrytoinnin palautekäytännöt, palkka-avoimuus sekä avoin vuorovaikuttaminen ovat merkittävässä roolissa positiivisen hakijakokemuksen rakentamisessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa lukijalle avattiin aluksi pääpiirteittäin työnantajamielikuvaa ja sen merkitystä organisaatiolle, sekä vallitsevaa osaajapulaa. Tämän jälkeen teoriaosuudessa perehdyttiin syvemmin positiivisen hakijakokemuksen muodostumiseen ja merkitykseen, rekrytointiprosessin kohtaamisiin ja aikatauluun sekä palkka-avoimuuteen.
Empiirisen osuuden tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat LAB-ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutusohjelmaa suorittavat opiskelijat. Kyselytutkimuksella selvitettiin, millaisia asioita LAB-ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat arvostavat rekrytointiprosessissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli auttaa yrityksiä löytämään sellaisia kilpailukeinoja, joiden avulla ne voivat erottua osaajakilpailussa edukseen hakijakokemuksen näkökulmasta. Tutkimusosuudella pyrittiin tuottamaan rekrytoiville tahoille käsitys siitä, millaisia arvoja ja odotuksia lähitulevaisuudessa työelämään siirtyvillä osaajilla on rekrytointiprosesseihin liittyen.
Positiivinen hakijakokemus voi parhaassa tapauksessa mahdollistaa yritykselle merkittävän kilpailuedun rekrytoinneissa. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että rekrytointiprosessin nopeus ja suunnitelmallisuus, ehdokkaan yksilöllinen kohtaaminen ja huomiointi, rekrytoinnin palautekäytännöt, palkka-avoimuus sekä avoin vuorovaikuttaminen ovat merkittävässä roolissa positiivisen hakijakokemuksen rakentamisessa.