Saavutettavuus osallisuuden lähtökohtana - osallisuutta edistävät tekijät digitaalisessa ympäristössä Saako oppia - hankkeen arviointitutkimus
Niiranen, Anna-Mari (2023)
Niiranen, Anna-Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061423840
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia, Saako oppia (ESR) -hankkeen onnistumista pedagogisen saavutettavuuden edistämisessä ja etsiä vastauksia siihen, mitkä tekijät edistävät osallisuutta digitaalisissa ympäristöissä. Arviointi sisältyy Saako oppia -hankkeen kokonaisarviointiin. Arvioinnissa käytettiin mittareina hankkeelle luotuja tavoitteita sekä työn keskeisiä käsitteitä: osallisuus, saavutettavuus, digitaalisuus ja pedagogiikka. Työn teoreettinen viitekehys kytkeytyy tiiviisti saavutettavan digipedagogiikan ympärille ja kohdentuu sähköisien palvelujen käyttöä edistäviin tekijöihin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, soveltavana arviointitutkimuksena. Arviointia toteutettiin itsearviointikeinoilla. Aineistonkeruumenetelmiksi valittiin sähköinen kysely ja arviointiverstaat. Arviointiverstaita oli yhteensä neljä kappaletta, joista ensimmäinen toteutettiin Sitran kehittämän Muutospelin avulla. Muissa arviointipajoissa toteutettiin dialogisia itsearvioinnin keinoin toteutettua tiedon keruuta. Tutkimuksen pääasiallinen aineisto muodostui osatoteuttajien ja kehittäjäkumppaneiden arviointiverstaissa tuottamasta aineistosta Padlet- ja Google Forms-alustoille.
Työn tarkoituksena oli luoda arviointitietoa hankkeen tilaajalle ja toimijoille itsereflektiota varten. Lisäksi työ tuotti materiaalia kehittämistä varten, jotta saavutettavuus ja osallisuus kysymykset tulevat huomioon otetuksi uusia digitaalisia pedagogisia ohjaus- ja opetusympäristöjä suunniteltaessa. Opinnäytetyö kokosi myös tietoa Saako oppia –hankkeen kontekstissa.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että Saako oppia -hanke on saavuttanut sille asetetut tavoitteet hyvin. Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä tapauskohtaisuuden vuoksi, mutta arvioinnissa käytettyjä menetelmiä voidaan soveltaa myös muihin arviointitutkimuksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, soveltavana arviointitutkimuksena. Arviointia toteutettiin itsearviointikeinoilla. Aineistonkeruumenetelmiksi valittiin sähköinen kysely ja arviointiverstaat. Arviointiverstaita oli yhteensä neljä kappaletta, joista ensimmäinen toteutettiin Sitran kehittämän Muutospelin avulla. Muissa arviointipajoissa toteutettiin dialogisia itsearvioinnin keinoin toteutettua tiedon keruuta. Tutkimuksen pääasiallinen aineisto muodostui osatoteuttajien ja kehittäjäkumppaneiden arviointiverstaissa tuottamasta aineistosta Padlet- ja Google Forms-alustoille.
Työn tarkoituksena oli luoda arviointitietoa hankkeen tilaajalle ja toimijoille itsereflektiota varten. Lisäksi työ tuotti materiaalia kehittämistä varten, jotta saavutettavuus ja osallisuus kysymykset tulevat huomioon otetuksi uusia digitaalisia pedagogisia ohjaus- ja opetusympäristöjä suunniteltaessa. Opinnäytetyö kokosi myös tietoa Saako oppia –hankkeen kontekstissa.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että Saako oppia -hanke on saavuttanut sille asetetut tavoitteet hyvin. Tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä tapauskohtaisuuden vuoksi, mutta arvioinnissa käytettyjä menetelmiä voidaan soveltaa myös muihin arviointitutkimuksiin.