“Nopeammin voisi päästä siihen käytännön työhön kiinni, kun olisi semmoista intensiivisempää se perehdytys”: perehdyttämisen merkitys käytännön työn oppimisessa
Hinkula, Titta; Ratas, Minna (2023)
Hinkula, Titta
Ratas, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061323793
Tiivistelmä
Nykyisin työelämässä tapahtuu jatkuvia muutoksia ja ihmiset työskentelevät työuransa aikana useissa organisaatioissa. Tämän vuoksi perehdyttäminen on aiheena jatkuvasti ajankohtainen. Hyvä perehdytys tuottaa osaavan ja sitoutuneen työntekijän.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Yrityksessä X työskentelevien uusien ja perehdyttäjinä toimivien henkilöiden kokemuksia käytännön työhön perehdytyksestä. Tavoitteena on tunnistaa perehdyttämisen haasteita ja edistää käytännön työhön perehdyttämisen yhtenäisempää toteuttamista esittämällä Yritykselle X konkreettisia kehittämisehdotuksia käytännön työn perehdyttämisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena soveltavana tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Yksilöhaastatteluihin osallistui yhteensä kaksitoista henkilöä, joista kahdeksan oli uusia työntekijöitä ja neljä perehdyttäjänä toiminutta henkilöä.
Tulosten perusteella perehdyttämistä tulisi kehittää intensiivisemmäksi aloittamalla käytännön työ rinnakkain alkuperehdytysohjelman kanssa ja nimeämällä uudelle työntekijälle oma perehdyttäjä. Riittävä aikaresurssi ja tiimikohtainen perehdytyssuunnitelma tukisivat myös käytännön työn oppimista.
Jatkotutkimusehdotuksena esitetään kehittämistehtävää, jonka tavoitteena olisi käytännön työn perehdytysohjelman laatiminen organisaatiolle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Yrityksessä X työskentelevien uusien ja perehdyttäjinä toimivien henkilöiden kokemuksia käytännön työhön perehdytyksestä. Tavoitteena on tunnistaa perehdyttämisen haasteita ja edistää käytännön työhön perehdyttämisen yhtenäisempää toteuttamista esittämällä Yritykselle X konkreettisia kehittämisehdotuksia käytännön työn perehdyttämisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena soveltavana tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Yksilöhaastatteluihin osallistui yhteensä kaksitoista henkilöä, joista kahdeksan oli uusia työntekijöitä ja neljä perehdyttäjänä toiminutta henkilöä.
Tulosten perusteella perehdyttämistä tulisi kehittää intensiivisemmäksi aloittamalla käytännön työ rinnakkain alkuperehdytysohjelman kanssa ja nimeämällä uudelle työntekijälle oma perehdyttäjä. Riittävä aikaresurssi ja tiimikohtainen perehdytyssuunnitelma tukisivat myös käytännön työn oppimista.
Jatkotutkimusehdotuksena esitetään kehittämistehtävää, jonka tavoitteena olisi käytännön työn perehdytysohjelman laatiminen organisaatiolle.