Kouluikäisten psyykkisen hyvinvoinnin tukeminen fysioterapian keinoin : opetusmateriaali koulufysioterapian opintojaksolle
Kuukso, Sanna (2023)
Kuukso, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023061223521
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten ahdistuneisuus- ja masennusoireet ovat lisääntyneet samalla, kun kokemus psyykkisestä hyvinvoinnista on heikentynyt. Myös alaikäisten terveydenhuollon mielenterveysperusteisissa käyntimäärissä näkyy kasvua. Perusterveydenhuollon resurssit ovat kuitenkin paikoin riittämättömät vastaamaan kasvaneeseen palvelutarpeeseen ja asiakkaat ohjautuvat koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon. Fysioterapeutit ovat liikkeen, liikkumisen ja toimintakyvyn asiantuntijoita, joiden osaamista voitaisiin hyödyntää koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa laajemmin. Lasten ja nuorten mielenterveyttä voidaan vahvistaa harjoittelemalla mielenterveystaitoja psykofyysisen fysioterapian menetelmiä hyödyntäen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa LAB-ammattikorkeakoululle opetusmateriaalia koulufysioterapian opintojaksolle. Opetusmateriaali oli rajattu koskemaan lasten ja nuorten psykiatrisia häiriöitä, psyykkistä kehitystä ja psykofyysisen fysioterapian keinoja psyykkisen terveyden tukemisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä fysioterapeuttiopiskelijoiden ymmärrystä kouluikäisten lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä ja mielen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä lisätä tietämystä lapsilla ja nuorilla yleisimmin esiintyvistä psykiatrisista häiriöistä. Lisäksi tavoitteena oli edistää fysioterapeuttiopiskelijoiden osaamista psykofyysisestä lähestymistavasta fysioterapiassa.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaisena kehitystyönä, jonka tuotoksena syntyi informatiivinen juliste kouluikäisten lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä sekä diaesitykset alaikäisten yleisistä psykiatrisista häiriöistä ja psykofyysisen fysioterapian menetelmistä. Opinnäytetyön kirjallinen raportti toimii myös opintojakson oppimateriaalina.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa LAB-ammattikorkeakoululle opetusmateriaalia koulufysioterapian opintojaksolle. Opetusmateriaali oli rajattu koskemaan lasten ja nuorten psykiatrisia häiriöitä, psyykkistä kehitystä ja psykofyysisen fysioterapian keinoja psyykkisen terveyden tukemisessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä fysioterapeuttiopiskelijoiden ymmärrystä kouluikäisten lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä ja mielen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä lisätä tietämystä lapsilla ja nuorilla yleisimmin esiintyvistä psykiatrisista häiriöistä. Lisäksi tavoitteena oli edistää fysioterapeuttiopiskelijoiden osaamista psykofyysisestä lähestymistavasta fysioterapiassa.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaisena kehitystyönä, jonka tuotoksena syntyi informatiivinen juliste kouluikäisten lasten ja nuorten psyykkisestä kehityksestä sekä diaesitykset alaikäisten yleisistä psykiatrisista häiriöistä ja psykofyysisen fysioterapian menetelmistä. Opinnäytetyön kirjallinen raportti toimii myös opintojakson oppimateriaalina.