Digipaja – Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvien työttömien digiosaamisen kartoitus
Parkkinen, Tuomo (2023)
Parkkinen, Tuomo
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421096
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella ja toteuttaa kuntouttavaan työtoimintaan soveltuva digiosaamista kartoittava toimintamalli. Toimintamallin tarkoituksena oli tukea ja kehittää kuntouttavan työtoiminnan asiakkaiden digitaitoja. Tavoitteena oli luoda toiminnallinen ja helposti muunneltava kartoitusmalli, jossa dialogisuus on keskiössä. Valmis tuotos antaa toimeksiantajalleni Taitamo Joensuulle uusia tapoja kartoittaa asiakkaidensa haasteita ja vahvuuksia digipalveluiden sekä laitteiden käsittelyssä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja opinnäytetyöprosessissa käytettiin konstruktivistista mallia. Keskeisempiä menetelmiä olivat haastattelut ja havainnointi, joiden pohjalta luotiin toimintaympäristöön ja asiakasryhmälle sopiva toimintamalli. Suunnittelua ja toimintaa arvioitiin osallistavan arvioinnin sekä reflektoinnin avulla.
Tuotoksena syntyi kuusi digipajaa sekä toiminnallinen toimintamalli digitaitojen kartoitukselle. Toimintamalliin kuuluu kartoituslomake, haastattelulomake sekä ohjeet kartoituksen järjestämiseen. Toimintamallia voidaan jatkokehittää useille eri asiakasryhmille sen muokattavuuden vuoksi. Suunnittelussa
huomioitiin järjestämisen sujuvuus ja resurssit, joiden vuoksi toimintamallia voidaan käyttää useissa eri organisaatioissa tukemaan digitaitojen kehitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja opinnäytetyöprosessissa käytettiin konstruktivistista mallia. Keskeisempiä menetelmiä olivat haastattelut ja havainnointi, joiden pohjalta luotiin toimintaympäristöön ja asiakasryhmälle sopiva toimintamalli. Suunnittelua ja toimintaa arvioitiin osallistavan arvioinnin sekä reflektoinnin avulla.
Tuotoksena syntyi kuusi digipajaa sekä toiminnallinen toimintamalli digitaitojen kartoitukselle. Toimintamalliin kuuluu kartoituslomake, haastattelulomake sekä ohjeet kartoituksen järjestämiseen. Toimintamallia voidaan jatkokehittää useille eri asiakasryhmille sen muokattavuuden vuoksi. Suunnittelussa
huomioitiin järjestämisen sujuvuus ja resurssit, joiden vuoksi toimintamallia voidaan käyttää useissa eri organisaatioissa tukemaan digitaitojen kehitystä.