Asiakaslähtöisyys työterveyshuollossa : integroiva kirjallisuuskatsaus
Ohtonen, Teija (2023)
Ohtonen, Teija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915213
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on kehittää tutkimustiedon pohjalta työterveyshuollon palveluiden asiakaslähtöisyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena on koota tietoa asiakaslähtöisyydestä työterveyshuollossa, erityisesti asiakaskokemuksen ja asiakkaan toiveiden ja odotusten huomioimisesta.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen aineiston haku tehtiin LUT tiedekirjaston LAB Primo tietokantaan ja täydentävät haut suoritettiin Medic, Finna.fi ja Google Scholar tietokantoihin. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin 9 tutkimusta. Aineiston analyysissä käytettiin induktiivista aineiston sisällönanalyysiä. Aineistosta muodostettiin kolme pääluokkaa, joita ovat asiakaslähtöisyyden edistäminen työterveyshuollossa, asiakkaan toiveet ja tarpeet yhteistyön lähtökohtana ja työterveyshuollon vaikuttavuuden arvioiminen ja kehittäminen.
Tulosten perusteella toimiva työterveysyhteistyö on keskeinen tekijä työterveyshuollon asiakaslähtöisyyden ja vaikuttavuuden edistämisessä ja toteutumisessa. Asiakkaan tarpeet ovat työterveystoiminnan perusta ja tarpeiden selvittäminen edellyttää toimivaa yhteistyötä, joka muodostuu aktiivisesta vuorovaikutuksesta ja selkeästä työnjaosta. Työterveysyhteistyö on toimiessaan suunnitelmallista toimintaa, jota seurataan, arvioidaan ja päivitetään. Työterveyshuollon käyttämä asiakaslähtöinen kieli, liiketalouden ymmärrys sekä työnantaja-asiakkaan aseman huomioiminen edistävät yhteistyötä.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen aineiston haku tehtiin LUT tiedekirjaston LAB Primo tietokantaan ja täydentävät haut suoritettiin Medic, Finna.fi ja Google Scholar tietokantoihin. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin 9 tutkimusta. Aineiston analyysissä käytettiin induktiivista aineiston sisällönanalyysiä. Aineistosta muodostettiin kolme pääluokkaa, joita ovat asiakaslähtöisyyden edistäminen työterveyshuollossa, asiakkaan toiveet ja tarpeet yhteistyön lähtökohtana ja työterveyshuollon vaikuttavuuden arvioiminen ja kehittäminen.
Tulosten perusteella toimiva työterveysyhteistyö on keskeinen tekijä työterveyshuollon asiakaslähtöisyyden ja vaikuttavuuden edistämisessä ja toteutumisessa. Asiakkaan tarpeet ovat työterveystoiminnan perusta ja tarpeiden selvittäminen edellyttää toimivaa yhteistyötä, joka muodostuu aktiivisesta vuorovaikutuksesta ja selkeästä työnjaosta. Työterveysyhteistyö on toimiessaan suunnitelmallista toimintaa, jota seurataan, arvioidaan ja päivitetään. Työterveyshuollon käyttämä asiakaslähtöinen kieli, liiketalouden ymmärrys sekä työnantaja-asiakkaan aseman huomioiminen edistävät yhteistyötä.