MiMU-käsineiden mahdollisuudet esittävässä taiteessa: puettavan musiikkiteknologian hyödyntäminen ääni- ja visuaalisessa suunnittelussa
Tuohino, Jussi (2023)
Tuohino, Jussi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815009
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulun Kulttuurialan yksikön vetämän digitaalisen esiintymisen (digital performance) hankkeen yhteydessä Ouluun hankittiin MiMU-käsinejärjestelmä, jonka avulla voidaan muuntaa käsien ja sormien liikkeitä kontrollidataksi musiikin, äänen, videoprojisointien ja valojen ohjaamista varten. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tiivistää MiMU-käsinejärjestelmän kaltaisen puettavan musiikkiteknologian kehityshistoriaa ja suositeltuja taiteellisia toimintamalleja.
Tutkimuksen tavoitteet pyrittiin saavuttamaan vastaamalla seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaisia ovat MiMU-käsineiden käyttökokemukset Oamkilla, ja kuinka ne peilautuvat muualla tehtyyn työhön niin MiMU-käsineiden kuin muidenkin puettavien teknologioiden parissa? Millainen on tarkoituksenmukainen laitteisto- ja ohjelmistojärjestelmä, joilla MiMU-käsineiden avulla toteutettavaa ääni- ja visuaalista suunnittelua voidaan hallita?
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tapaustutkimuksena vuosien 2021–2023 aikana. Kirjallisuuskatsauksena esiteltiin puettavan musiikkiteknologian sovelluskohteita, ja käytännönläheisen ja pedagogisen ulottuvuuden työhön loi Oamkissa käytetyn MiMU-järjestelmän toiminnallisuuksien seikkaperäinen esittely. Tapaustutkimuksena kuvattiin lopuksi kolme Oamkin taiteelliseen toimintaan liittynyttä esittävän taiteen esimerkkikokonaisuutta, joihin liittyneiden teosten toteutuksissa MiMU-käsineillä oli merkittävä rooli.
Tutkimuksen tuloksina esiteltiin puettavan musiikkiteknologian historiaa sovellusesimerkkien kera, kuvattiin yksityiskohtaisesti MiMU-järjestelmään liittyvät komponentit, ohjelmistot ja niiden yhteistoiminta sekä annettiin suosituksia järjestelmän kokoamiseen ja käyttöön. Tapaustutkimuksessa valaistiin esimerkkitapausten taiteellista ja teknistä prosessia ja pyrittiin yhdistämään teosprosessien aikana syntyneitä huomioita ja näkökulmia yleisluonteisemmiksi johtopäätöksiksi.
Opinnäytetyön julkaisuhetkellä MiMU-käsineiden valmistaja MiMU Gloves on jo pidemmän aikaa kohdannut toimitusongelmia, ja tällä hetkellä on epäselvää, millainen elinkaari tutkimuksen kohteena olevalla puettavan musiikkiteknologian sovelluksella on. Työn perusteella voidaan kuitenkin muodostaa kokonaiskuva sovellusalueella käytetyistä yleisimmistä ratkaisuista ja ohjata lukijaa syventävän lähdemateriaalin pariin. Lisäksi ehdotetaan muutamia digitaaliseen esiintymiseen kytkeytyviä jatkotutkimuskohteita. The department of Media and Performing Arts of the Oulu University of Applied Sciences (Oamk) acquired a MiMU Gloves system when leading an international project about digital performance. The gloves can be used to control music, sound, visual projection, and lighting based on the sensors embedded in the gloves. The aim of this thesis was to summarize the development history and artistic usage of wearable music technology like the MiMU Gloves system.
The goals of the research were achieved by answering the following research questions: Which kind of experiences Oamk has in using the MiMU gloves, and how do the experiences relate to the work done elsewhere, both with MiMU gloves and other wearable technologies? What is an appropriate hardware and software system for controlling the sound and visual design implemented with MiMU gloves?
The research was carried out as a literature review and case study during the years 2021–2023. As a literature review, the history and use cases of wearable music technology were presented, and a practical and pedagogical dimension to the work was created by the presentation of the functionalities of the MiMU system used in Oamk. Finally, three examples of performing art projects related to Oamk’s artistic activities were described as case studies, in which MiMU gloves played a significant role in realization the works.
The results of the study were combined as a presentation of the history of wearable music technology and its artistic applications, a detailed description of the MiMU system components, software, and their cooperation, and recommendations for assembling and using the system. In the case study, the artistic and technical processes of the example cases were described, and the observations and perspectives that arose during the work processes were summarized into more general conclusions.
By the time of this publication, the MiMU Gloves company has been facing delivery problems for a long time, and it is currently unclear how long-lasting the life cycle of this wearable music technology product will be. Based on the work, however, an overall understanding of the most common solutions used in the application area can be formed, and the reader will be directed to more in-depth study material. In addition, a few further research topics related to digital performance are proposed.
Tutkimuksen tavoitteet pyrittiin saavuttamaan vastaamalla seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millaisia ovat MiMU-käsineiden käyttökokemukset Oamkilla, ja kuinka ne peilautuvat muualla tehtyyn työhön niin MiMU-käsineiden kuin muidenkin puettavien teknologioiden parissa? Millainen on tarkoituksenmukainen laitteisto- ja ohjelmistojärjestelmä, joilla MiMU-käsineiden avulla toteutettavaa ääni- ja visuaalista suunnittelua voidaan hallita?
Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tapaustutkimuksena vuosien 2021–2023 aikana. Kirjallisuuskatsauksena esiteltiin puettavan musiikkiteknologian sovelluskohteita, ja käytännönläheisen ja pedagogisen ulottuvuuden työhön loi Oamkissa käytetyn MiMU-järjestelmän toiminnallisuuksien seikkaperäinen esittely. Tapaustutkimuksena kuvattiin lopuksi kolme Oamkin taiteelliseen toimintaan liittynyttä esittävän taiteen esimerkkikokonaisuutta, joihin liittyneiden teosten toteutuksissa MiMU-käsineillä oli merkittävä rooli.
Tutkimuksen tuloksina esiteltiin puettavan musiikkiteknologian historiaa sovellusesimerkkien kera, kuvattiin yksityiskohtaisesti MiMU-järjestelmään liittyvät komponentit, ohjelmistot ja niiden yhteistoiminta sekä annettiin suosituksia järjestelmän kokoamiseen ja käyttöön. Tapaustutkimuksessa valaistiin esimerkkitapausten taiteellista ja teknistä prosessia ja pyrittiin yhdistämään teosprosessien aikana syntyneitä huomioita ja näkökulmia yleisluonteisemmiksi johtopäätöksiksi.
Opinnäytetyön julkaisuhetkellä MiMU-käsineiden valmistaja MiMU Gloves on jo pidemmän aikaa kohdannut toimitusongelmia, ja tällä hetkellä on epäselvää, millainen elinkaari tutkimuksen kohteena olevalla puettavan musiikkiteknologian sovelluksella on. Työn perusteella voidaan kuitenkin muodostaa kokonaiskuva sovellusalueella käytetyistä yleisimmistä ratkaisuista ja ohjata lukijaa syventävän lähdemateriaalin pariin. Lisäksi ehdotetaan muutamia digitaaliseen esiintymiseen kytkeytyviä jatkotutkimuskohteita.
The goals of the research were achieved by answering the following research questions: Which kind of experiences Oamk has in using the MiMU gloves, and how do the experiences relate to the work done elsewhere, both with MiMU gloves and other wearable technologies? What is an appropriate hardware and software system for controlling the sound and visual design implemented with MiMU gloves?
The research was carried out as a literature review and case study during the years 2021–2023. As a literature review, the history and use cases of wearable music technology were presented, and a practical and pedagogical dimension to the work was created by the presentation of the functionalities of the MiMU system used in Oamk. Finally, three examples of performing art projects related to Oamk’s artistic activities were described as case studies, in which MiMU gloves played a significant role in realization the works.
The results of the study were combined as a presentation of the history of wearable music technology and its artistic applications, a detailed description of the MiMU system components, software, and their cooperation, and recommendations for assembling and using the system. In the case study, the artistic and technical processes of the example cases were described, and the observations and perspectives that arose during the work processes were summarized into more general conclusions.
By the time of this publication, the MiMU Gloves company has been facing delivery problems for a long time, and it is currently unclear how long-lasting the life cycle of this wearable music technology product will be. Based on the work, however, an overall understanding of the most common solutions used in the application area can be formed, and the reader will be directed to more in-depth study material. In addition, a few further research topics related to digital performance are proposed.