Jalkapallomarkkinoinnin nykytila ja potentiaali Suomessa
Kalliokoski, Miska (2023)
Kalliokoski, Miska
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614755
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli urheilumarkkinoinnin keinoja pääosin Suomen jalkapallopiireissä. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka Suomen pääsarjatason seurat toteuttavat urheilumarkkinoinnin yleisimpiä teemoja, kuten uusasiakashankintaa, sitouttamista ja sosiaalisen median markkinointia. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, kuinka seurat ovat toteuttaneet markkinointia tähän saakka ja peilata kansainvälistä toimintaa kotimaiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena, jonka pohjalta pidettiin viisi teemahaastattelua alan asiantuntijoiden kanssa. Haastatteluissa oli tarkoitus saada sisäpiirin näkökulmia siihen, kuinka seurat toteuttavat markkinointiaan ja kuinka markkinointitoimenpiteet eroavat toisistaan. Tämän lisäksi jalkapalloseurojen toimintaa peilattiin haastattelun muodossa yhteen jääkiekon- ja yhden koripallon pääsarjatason seuran toimen-piteisiin.
Haastatteluista nousseiden teemojen perusteella muodostettiin yleiskuva alan tämänhetkisestä tilasta ja siitä, millaisilla toimenpiteillä olisi mahdollisuus saada yhä enemmän irti nykyisestä markkinoinnista.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksena, jonka pohjalta pidettiin viisi teemahaastattelua alan asiantuntijoiden kanssa. Haastatteluissa oli tarkoitus saada sisäpiirin näkökulmia siihen, kuinka seurat toteuttavat markkinointiaan ja kuinka markkinointitoimenpiteet eroavat toisistaan. Tämän lisäksi jalkapalloseurojen toimintaa peilattiin haastattelun muodossa yhteen jääkiekon- ja yhden koripallon pääsarjatason seuran toimen-piteisiin.
Haastatteluista nousseiden teemojen perusteella muodostettiin yleiskuva alan tämänhetkisestä tilasta ja siitä, millaisilla toimenpiteillä olisi mahdollisuus saada yhä enemmän irti nykyisestä markkinoinnista.