OPPILAITOSNUORISOTYÖN LAADUN ARVIOINNIN KEHITTÄMINEN PALVELUMUOTOILUN KEINOIN
Pöyry, Sanna-Mari (2023)
Pöyry, Sanna-Mari
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614477
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli palvelumuotoilla oppilaitosnuorisotyön laadun arviointiväli-neitä ja -käytänteitä Gradialle ja dokumentoida prosessi muissa koulutuskun-tayhtymissä toistettavaan muotoon.
Tutkimuskysymyksinä oli, mitä on laadukas oppilaitosnuorisotyö nuorten, nuo-risotyötä tekevien ja muiden ammattilaisten näkökulmista. Kuinka sitä tulisi ar-vioida ja miten arviointitietoa hyödyntää?
Tutkimisvaiheessa tehtiin teemahaastatteluja, simulointia ja sen reflektointia, luotaintyöskentelyä sekä Kirje tulevaisuudesta -harjoitus. Fasilitoitiin verkkotyö-pajoja, joista osa oli nuorisotyötä tekeville, osa nuorille ja yksi monialaiseen yh-teiskehittämiseen. Työpajoissa työskenneltiin Mural- ja Padlet-alustoilla ja hyö-dynnettiin MoSCoW-menetelmää. Tuloksia täydennettiin verkkokyselyillä. Verkkokyselyillä kerättiin sidosryhmäpalautetta testaus- ja tuotteistusvaihees-sa. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä ja samankaltaisuuskaaviolla.
Tuloksena syntyi jäsennys nuorisotyön palveluista ja ydinosaamisesta sekä yk-silötyön prosessista nuorten ja nuorisotyötä tekevien näkökulmista. Määrittä-misvaiheessa tuotettiin arvioinnin skenaariot ja suunnitteluohjurit. Kehittämis- ja tuotteistusvaiheissa syntyi kolme arviointivälinettä: verkkokysely, mobiilikysely ja teemahaastattelurunko. Opinnäytetyössä tuotettiin kuvaus palvelumuotoilu-prosessista, jota toistamalla nuorisotyön laadun käyttäjälähtöistä arviointia voi-daan kehittää muissa koulutuskuntayhtymissä.
Nuorisotyön osaaminen jää usein huomaamatta. Arviointitiedon kerääminen ja siitä viestiminen sanoittavat nuorisotyötä, mikä edistää nuorisotyöntekijöiden ammatillisuuden tunnistamista. Osaamisen tunnistaminen auttaa näkemään moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia uhkien sijaan. Nuorisotyön sanoit-tamiseen arvioinnin kautta ollaan motivoituneita. Palvelumuotoilu sopii nuoriso-työn kehittämiseen hyvin ja nuorten palvelukokemuksia halutaan huomioida oppilaitoksissa. Kohdennetun oppilaitosnuorisotyön koettujen vaikutusten do-kumentointi koetaan tärkeäksi. Halutaan tehdä näkyväksi, kuinka nuorisotyö li-sää pitovoimaa, kouluviihtyvyyttä, yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja edistää opin-noissa etenemistä. Näkyväksi tekemiseen voidaan päästä opinnäytetyössä ke-hitettyjen arviointivälineiden ja -käytänteiden avulla.
Tutkimuskysymyksinä oli, mitä on laadukas oppilaitosnuorisotyö nuorten, nuo-risotyötä tekevien ja muiden ammattilaisten näkökulmista. Kuinka sitä tulisi ar-vioida ja miten arviointitietoa hyödyntää?
Tutkimisvaiheessa tehtiin teemahaastatteluja, simulointia ja sen reflektointia, luotaintyöskentelyä sekä Kirje tulevaisuudesta -harjoitus. Fasilitoitiin verkkotyö-pajoja, joista osa oli nuorisotyötä tekeville, osa nuorille ja yksi monialaiseen yh-teiskehittämiseen. Työpajoissa työskenneltiin Mural- ja Padlet-alustoilla ja hyö-dynnettiin MoSCoW-menetelmää. Tuloksia täydennettiin verkkokyselyillä. Verkkokyselyillä kerättiin sidosryhmäpalautetta testaus- ja tuotteistusvaihees-sa. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä ja samankaltaisuuskaaviolla.
Tuloksena syntyi jäsennys nuorisotyön palveluista ja ydinosaamisesta sekä yk-silötyön prosessista nuorten ja nuorisotyötä tekevien näkökulmista. Määrittä-misvaiheessa tuotettiin arvioinnin skenaariot ja suunnitteluohjurit. Kehittämis- ja tuotteistusvaiheissa syntyi kolme arviointivälinettä: verkkokysely, mobiilikysely ja teemahaastattelurunko. Opinnäytetyössä tuotettiin kuvaus palvelumuotoilu-prosessista, jota toistamalla nuorisotyön laadun käyttäjälähtöistä arviointia voi-daan kehittää muissa koulutuskuntayhtymissä.
Nuorisotyön osaaminen jää usein huomaamatta. Arviointitiedon kerääminen ja siitä viestiminen sanoittavat nuorisotyötä, mikä edistää nuorisotyöntekijöiden ammatillisuuden tunnistamista. Osaamisen tunnistaminen auttaa näkemään moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia uhkien sijaan. Nuorisotyön sanoit-tamiseen arvioinnin kautta ollaan motivoituneita. Palvelumuotoilu sopii nuoriso-työn kehittämiseen hyvin ja nuorten palvelukokemuksia halutaan huomioida oppilaitoksissa. Kohdennetun oppilaitosnuorisotyön koettujen vaikutusten do-kumentointi koetaan tärkeäksi. Halutaan tehdä näkyväksi, kuinka nuorisotyö li-sää pitovoimaa, kouluviihtyvyyttä, yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja edistää opin-noissa etenemistä. Näkyväksi tekemiseen voidaan päästä opinnäytetyössä ke-hitettyjen arviointivälineiden ja -käytänteiden avulla.