0-3-vuotiaiden kielenkehitys ja sen tukeminen varhaiskasvatuksen perustoiminnoissa ja leikissä : materiaalia kielenkehityksen tueksi varhaiskasvatukseen
Alankoja, Tiia; Juntunen, Jatta (2023)
Alankoja, Tiia
Juntunen, Jatta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413624
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli saada varhaiskasvatuksen kasvattajat miettimään kielenkehityksen ja leikin merkitystä perustoimintojen aikana alle kolmevuotiaiden ryhmissä. Kehittämistehtävämme oli kerätä materiaalia varhaiskasvattajien käyttöön päiväkodin perustoimintoihin kielenkehitystä tukemaan. Kehittämistyön toimeksiantajana toimi Raision kaupungin Pasalanpuiston päiväkoti. Päiväkodissa on neljä lapsiryhmää, ja kehittämistyömme keskittyi kahteen 0–3-vuotiaiden ryhmään ja heidän varhaiskasvattajiinsa. Kehittämistyö toteutettiin kevään 2022 ja kevään 2023 välisenä aikana.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu pienen lapsen kielen- sekä leikin kehityksestä, pedagogiikasta, oppimiskäsityksestä ja varhaiskasvatuksen perustoiminnoista. Perustoimintoihin kuuluu siirtymä-, pukeutumis-, vessa- ja ruokailutilanteet. Kehittämismenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, dialogista keskustelua, teemahaastattelua, sekä päiväkodin henkilökunnalle tehtyä kyselyä, joka sisälsi SWOT-analyysiosion. Kehittämistyön materiaali sisältää muun muassa loru- ja laulukortteja, kuvatukea sekä suunmotoriikan harjoituksia. Kehittämistyön aikana kerätty materiaali löytyy fyysisenä kansiona Pasalanpuiston päiväkodilta. Siitä on myös tehty lyhyempi versio tulostettavaan ja jaettavaan muotoon, jossa sitä on helppo jakaa eteenpäin. Varhaiskasvattajan on tarkoitus valita tuotoksesta ne materiaalit ja ideat, joiden ajattelee palvelevan omaa ryhmänsä parhaiten.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys koostuu pienen lapsen kielen- sekä leikin kehityksestä, pedagogiikasta, oppimiskäsityksestä ja varhaiskasvatuksen perustoiminnoista. Perustoimintoihin kuuluu siirtymä-, pukeutumis-, vessa- ja ruokailutilanteet. Kehittämismenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, dialogista keskustelua, teemahaastattelua, sekä päiväkodin henkilökunnalle tehtyä kyselyä, joka sisälsi SWOT-analyysiosion. Kehittämistyön materiaali sisältää muun muassa loru- ja laulukortteja, kuvatukea sekä suunmotoriikan harjoituksia. Kehittämistyön aikana kerätty materiaali löytyy fyysisenä kansiona Pasalanpuiston päiväkodilta. Siitä on myös tehty lyhyempi versio tulostettavaan ja jaettavaan muotoon, jossa sitä on helppo jakaa eteenpäin. Varhaiskasvattajan on tarkoitus valita tuotoksesta ne materiaalit ja ideat, joiden ajattelee palvelevan omaa ryhmänsä parhaiten.