"Mun pään sisällä on villihevoslauma": Kirjallisuuskatsaus ADHD-lasten hevosavusteisen kuntoutuksen arviointimenetelmistä ja interventioista
Forsman, Salla (2023)
Forsman, Salla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413527
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda näkyväksi hevosavusteisen kuntoutuksen keskeisiä arviointimenetelmiä sekä selvittää, millaisin hevosavusteisin interventioin 6-12-vuotiaiden ADHD-lasten kuntoutusta on aiemmissa tutkimuksissa toteuttu. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto hankittiin CINAHL Plus with full text (EBSCO) sekä PubMed- tietokannoista. Aineistoksi valittiin kuusi Euroopan ulkopuolella toteutettua englanninkielistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Ensimmäisenä tutkimustehtävänä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia arviointimenetelmiä ADHD-lasten hevosavusteisen kuntoutuksen hyötyjen arvioimiseen oli käytetty. Aineistosta etsittiin keskeisiä arviointimenetelmiä, joita voitaisiin soveltaa hevostalliolosuhteissa. Käyttökelpoisiksi arviointimenetelmiksi aineistosta nousivat kyselylomakkeet ADHD:n ydinoireiden arviointiin (ADHD-RS-IV) sekä Rosenbergin itsetuntomittari.
Toisena tutkimustehtävänä aineistosta kartoitettiin, millaisia interventioita ADHD-lasten hevosavusteisessa kuntoutuksessa käytettiin. Interventioista löytyi paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös eroavaisuuksia. Yhteistä interventioille oli strukturoitu rakenne. Toiminnanohjausta kehittävissä interventioissa hevosten kanssa toimittiin maasta käsin ja ratsain. Motoriikkaa ja aivojen toimintaa mittaavien tutkimusten interventiot painottuivat ratsastamiseen. Kaikille interventioille oli yhteistä jokaiselle toimintakerralle suunnitellut tavoitteet ja tavoitteisiin pääsyn arviointi.
Kirjallisuuskatsauksen tuottama tieto varmentaa jo olemassa olevaa käsitystä hevosavusteisen kuntoutuksen hyödyistä ADHD-lasten kuntoutuksessa. Lisäksi kirjallisuuskatsaus antaa käytännön työhön käyttökelpoisia arviointimenetelmiä, joilla hevosavusteisen kuntoutuksen hyötyjä voidaan kuntoutusjaksolla arvioida. Kuntoutuksen ohjauksen kannalta on tärkeää löytää keskeisiä arviointimenetelmiä, jotta kuntoutuksen vaikutuksia voidaan seurata ja todentaa. Kuntoutuksen ohjauksen kannalta on tärkeä ymmärtää hevosavusteisen kuntoutuksen hyötyjä osana neuropsykiatristen häiriöiden, etenkin ADHD:n psykososiaalista kuntoutusta.
Ensimmäisenä tutkimustehtävänä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia arviointimenetelmiä ADHD-lasten hevosavusteisen kuntoutuksen hyötyjen arvioimiseen oli käytetty. Aineistosta etsittiin keskeisiä arviointimenetelmiä, joita voitaisiin soveltaa hevostalliolosuhteissa. Käyttökelpoisiksi arviointimenetelmiksi aineistosta nousivat kyselylomakkeet ADHD:n ydinoireiden arviointiin (ADHD-RS-IV) sekä Rosenbergin itsetuntomittari.
Toisena tutkimustehtävänä aineistosta kartoitettiin, millaisia interventioita ADHD-lasten hevosavusteisessa kuntoutuksessa käytettiin. Interventioista löytyi paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös eroavaisuuksia. Yhteistä interventioille oli strukturoitu rakenne. Toiminnanohjausta kehittävissä interventioissa hevosten kanssa toimittiin maasta käsin ja ratsain. Motoriikkaa ja aivojen toimintaa mittaavien tutkimusten interventiot painottuivat ratsastamiseen. Kaikille interventioille oli yhteistä jokaiselle toimintakerralle suunnitellut tavoitteet ja tavoitteisiin pääsyn arviointi.
Kirjallisuuskatsauksen tuottama tieto varmentaa jo olemassa olevaa käsitystä hevosavusteisen kuntoutuksen hyödyistä ADHD-lasten kuntoutuksessa. Lisäksi kirjallisuuskatsaus antaa käytännön työhön käyttökelpoisia arviointimenetelmiä, joilla hevosavusteisen kuntoutuksen hyötyjä voidaan kuntoutusjaksolla arvioida. Kuntoutuksen ohjauksen kannalta on tärkeää löytää keskeisiä arviointimenetelmiä, jotta kuntoutuksen vaikutuksia voidaan seurata ja todentaa. Kuntoutuksen ohjauksen kannalta on tärkeä ymmärtää hevosavusteisen kuntoutuksen hyötyjä osana neuropsykiatristen häiriöiden, etenkin ADHD:n psykososiaalista kuntoutusta.