Miten suomalaiset B2C-yritykset ovat rakentaneet menestyviä yritysbrändejä?
Keränen, Noora (2023)
Keränen, Noora
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe liittyy brändin rakentamiseen ja sen tavoitteena oli luoda kokonaisvaltainen ymmärrys siitä, miten menestynyt brändi rakennetaan. Tarkoitus oli selvittää, miten suomalaiset B2C-yritykset ovat rakentaneet menestyviä yritysbrändejä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin, miten brändit saavuttivat asemansa ja mitkä olivat merkittävimpiä tekijöitä brändin rakentamisessa.
Teoreettisen viitekehyksen keskeisimpiä käsitteitä opinnäytetyössä olivat brändi ja brändin rakentamisprosessi. Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelun avulla tutkimukseen saatiin ensikäden tietoa siitä, miten suomalaiset B2C-yritykset ovat toteuttaneet brändäystä menestyksekkäästi. Tämän lisäksi haastateltavien brändien toteuttamaa markkinointiviestintää analysoitiin heidän antamiensa haastatteluiden pohjalta. Tämän osuuden tarkoituksena oli selvittää, onnistuvatko brändit tuomaan haluamaansa identiteettiä esiin markkinointiviestinnän keinoin.
Tutkimuksessa käy ilmi, että brändit ovat onnistuneet asemoimaan itsensä toimivalla kilpailustrategialla onnistuneesti omalla markkinallaan. He myös tuntevat oman kohderyhmänsä niin hyvin, että onnistuvat tuottamaan juuri heille tarpeellista lisäarvoa tuotteillaan. Pitkäjänteinen brändin rakentaminen on palkinnut brändit vakaalla brändiuskollisuudella ja tunnettuudella. Brändi-identiteetin viestiminen asiakkaille brändin persoonaa korostaen vahvistaa brändin ja kuluttajan välistä sidettä.
Teoreettisen viitekehyksen keskeisimpiä käsitteitä opinnäytetyössä olivat brändi ja brändin rakentamisprosessi. Kyseessä oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelun avulla tutkimukseen saatiin ensikäden tietoa siitä, miten suomalaiset B2C-yritykset ovat toteuttaneet brändäystä menestyksekkäästi. Tämän lisäksi haastateltavien brändien toteuttamaa markkinointiviestintää analysoitiin heidän antamiensa haastatteluiden pohjalta. Tämän osuuden tarkoituksena oli selvittää, onnistuvatko brändit tuomaan haluamaansa identiteettiä esiin markkinointiviestinnän keinoin.
Tutkimuksessa käy ilmi, että brändit ovat onnistuneet asemoimaan itsensä toimivalla kilpailustrategialla onnistuneesti omalla markkinallaan. He myös tuntevat oman kohderyhmänsä niin hyvin, että onnistuvat tuottamaan juuri heille tarpeellista lisäarvoa tuotteillaan. Pitkäjänteinen brändin rakentaminen on palkinnut brändit vakaalla brändiuskollisuudella ja tunnettuudella. Brändi-identiteetin viestiminen asiakkaille brändin persoonaa korostaen vahvistaa brändin ja kuluttajan välistä sidettä.