RAI-arviointitoiminnan laadun johtaminen: toimintamalli lähijohtamisen tueksi
Kakko, Katri (2023)
Kakko, Katri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012293
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Katri Kakko
RAI-arviointitoiminnan laadun johtaminen. Toimintamalli lähijohtamisen tueksi.
Sivut (85) ja liitteet (7)
Kevät 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Sairaanhoitaja YAMK
RAI-arviointivälineistön käyttö muuttui Suomessa lakisääteiseksi iäkkäiden henkilöiden toimintakyvyn ja palvelutarpeiden arvioinnissa 1.4.2023 alkaen. RAI-välineistön käytön kasvaessa nopeasti on tärkeää turvata RAI-arviointitoiminnan yhtenäinen laatu. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata RAI-arviointitoiminnan laadun johtamisen toimintamalli ja tuottaa ehdotus RAI-arviointitoiminnan lähijohtamista tukevaksi työkaluksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jossa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kehittämistyöryhmään osallistui esihenkilöitä ja RAI-asiantuntijoita viidestä iäkkäiden sosiaalipalveluja tuottavasta organisaatiosta sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta. Kehittämisprosessi muodostui työpajoista sekä työpajojen välissä toteutetusta aineiston analyysi- ja mallinnustyöskentelystä.
RAI-arviointitoiminnan laatu kuvattiin laadun rakenne-, prosessi- ja tulostekijöinä. RAI-arviointitoiminnan laadun tulostekijöiksi määriteltiin asiakkaan oikeuksien ja hyvän kohtelun toteutuminen, luotettava RAI-arviointitieto sekä asiakkaan tarpeiden mukaiset ja laadukkaat palvelut mahdollistava suunnitelma. Laadun tulokset mahdollistaviksi prosessitekijöinä kuvattiin RAI-arviointien luotettava ja yhdenmukainen toteutus, RAI-arviointitiedon hyödyntäminen, asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämistä tukevat toimintakäytännöt, ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen sekä ammatillinen yhteistyö. Laadun rakennetekijöiksi määriteltiin johdon tuki, osaaminen, resurssit sekä arvot ja toimintakulttuuri.
Laadun johtaminen kuvattiin rakennetekijöiden vahvistamiseen ja prosessitekijöiden mahdollistamiseen liittyvänä toimintana, jossa hyödynnetään jatkuvan parantamisen toimintamallia. RAI-arviointitoiminnan laadun johtaminen kytkeytyy sekä kansallisiin että paikallisiin laadun ja sen johtamisen elementteihin. RAI-arviointitoiminnan laadun johtamista kuvaavan toimintamallin pohjalta esitettiin laadittavaksi sähköinen työkirja, joka tukee mallin implementointia sosiaalihuollon toimintayksiköissä RAI-välineistön käyttöönoton eri vaiheissa sekä RAI-välineistön jatkuvassa käytössä.
Asiasanat: Laadun johtaminen, Laatu, Lähijohtaminen, RAI-arviointitoiminta ABSTRACT
Katri Kakko
Quality management of RAI assessment activities. An operating model to support operational management.
Pages (85) and appendices (7)
Spring, 2023
Diaconia University of Applied Sciences
Master’s Degree in Health Care and Social Services
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Master of Health Care
In Finland, the use of RAI assessment instrument in the assessment of the functional capacity and service needs of older people became regulated by law from April 1, 2023. As the use of RAI instrument is growing rapidly due the legislation, it is important to ensure the quality of RAI assessment activities. The aim of the thesis was to describe the operating model for the quality management of RAI-assessment activities and to produce a proposal for a tool supporting operational management of RAI assessment activities.
The thesis was carried out as a research development activity using methods of analyzing qualitative research. The partner in the thesis was the National Institute of Health and Welfare. The Development Working Group involved managers and RAI experts from five organizations providing social services for older people and the National Institute for Health and Welfare. The development process consisted of workshops as well as the analysis and modelling work that was carried out between the workshops.
The quality of RAI assessment activities was described as structure-, process and outcome factors. The outcomes of RAI assessment activities were defined as the realization of the client's rights and good treatment, reliable RAI assessment data and a care plan that meets the client's needs and allows for quality services. Quality process factors were described as the reliable and consistent implementation of RAI assessments, the utilization of RAI evaluation data, operational practices supporting customer participation and self-determination, professional interaction and encounters, and professional cooperation. The structural factors of quality were defined as management support, competence, resources, and values and operating culture.
Quality management was described as an activity related to strengthening structural factors and enabling process factors, using the continuous improvement approach. The quality management of RAI assessment activities is linked to the national and local elements of the quality management. Based on the operational model of the quality management of RAI assessment activities, an electronic workbook was presented to support the implementation of the model in the social services operating units during the implementation and the continuous use of the RAI assessment instrument.
Keywords: Quality management, Quality, Operational management, RAI assessment activities
Katri Kakko
RAI-arviointitoiminnan laadun johtaminen. Toimintamalli lähijohtamisen tueksi.
Sivut (85) ja liitteet (7)
Kevät 2023
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Monialainen ja yhteensovittava johtaminen
Sairaanhoitaja YAMK
RAI-arviointivälineistön käyttö muuttui Suomessa lakisääteiseksi iäkkäiden henkilöiden toimintakyvyn ja palvelutarpeiden arvioinnissa 1.4.2023 alkaen. RAI-välineistön käytön kasvaessa nopeasti on tärkeää turvata RAI-arviointitoiminnan yhtenäinen laatu. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata RAI-arviointitoiminnan laadun johtamisen toimintamalli ja tuottaa ehdotus RAI-arviointitoiminnan lähijohtamista tukevaksi työkaluksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jossa hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen analyysimenetelmiä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Kehittämistyöryhmään osallistui esihenkilöitä ja RAI-asiantuntijoita viidestä iäkkäiden sosiaalipalveluja tuottavasta organisaatiosta sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta. Kehittämisprosessi muodostui työpajoista sekä työpajojen välissä toteutetusta aineiston analyysi- ja mallinnustyöskentelystä.
RAI-arviointitoiminnan laatu kuvattiin laadun rakenne-, prosessi- ja tulostekijöinä. RAI-arviointitoiminnan laadun tulostekijöiksi määriteltiin asiakkaan oikeuksien ja hyvän kohtelun toteutuminen, luotettava RAI-arviointitieto sekä asiakkaan tarpeiden mukaiset ja laadukkaat palvelut mahdollistava suunnitelma. Laadun tulokset mahdollistaviksi prosessitekijöinä kuvattiin RAI-arviointien luotettava ja yhdenmukainen toteutus, RAI-arviointitiedon hyödyntäminen, asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämistä tukevat toimintakäytännöt, ammatillinen vuorovaikutus ja kohtaaminen sekä ammatillinen yhteistyö. Laadun rakennetekijöiksi määriteltiin johdon tuki, osaaminen, resurssit sekä arvot ja toimintakulttuuri.
Laadun johtaminen kuvattiin rakennetekijöiden vahvistamiseen ja prosessitekijöiden mahdollistamiseen liittyvänä toimintana, jossa hyödynnetään jatkuvan parantamisen toimintamallia. RAI-arviointitoiminnan laadun johtaminen kytkeytyy sekä kansallisiin että paikallisiin laadun ja sen johtamisen elementteihin. RAI-arviointitoiminnan laadun johtamista kuvaavan toimintamallin pohjalta esitettiin laadittavaksi sähköinen työkirja, joka tukee mallin implementointia sosiaalihuollon toimintayksiköissä RAI-välineistön käyttöönoton eri vaiheissa sekä RAI-välineistön jatkuvassa käytössä.
Asiasanat: Laadun johtaminen, Laatu, Lähijohtaminen, RAI-arviointitoiminta
Katri Kakko
Quality management of RAI assessment activities. An operating model to support operational management.
Pages (85) and appendices (7)
Spring, 2023
Diaconia University of Applied Sciences
Master’s Degree in Health Care and Social Services
Interdisciplinary and Collaborative Leadership
Master of Health Care
In Finland, the use of RAI assessment instrument in the assessment of the functional capacity and service needs of older people became regulated by law from April 1, 2023. As the use of RAI instrument is growing rapidly due the legislation, it is important to ensure the quality of RAI assessment activities. The aim of the thesis was to describe the operating model for the quality management of RAI-assessment activities and to produce a proposal for a tool supporting operational management of RAI assessment activities.
The thesis was carried out as a research development activity using methods of analyzing qualitative research. The partner in the thesis was the National Institute of Health and Welfare. The Development Working Group involved managers and RAI experts from five organizations providing social services for older people and the National Institute for Health and Welfare. The development process consisted of workshops as well as the analysis and modelling work that was carried out between the workshops.
The quality of RAI assessment activities was described as structure-, process and outcome factors. The outcomes of RAI assessment activities were defined as the realization of the client's rights and good treatment, reliable RAI assessment data and a care plan that meets the client's needs and allows for quality services. Quality process factors were described as the reliable and consistent implementation of RAI assessments, the utilization of RAI evaluation data, operational practices supporting customer participation and self-determination, professional interaction and encounters, and professional cooperation. The structural factors of quality were defined as management support, competence, resources, and values and operating culture.
Quality management was described as an activity related to strengthening structural factors and enabling process factors, using the continuous improvement approach. The quality management of RAI assessment activities is linked to the national and local elements of the quality management. Based on the operational model of the quality management of RAI assessment activities, an electronic workbook was presented to support the implementation of the model in the social services operating units during the implementation and the continuous use of the RAI assessment instrument.
Keywords: Quality management, Quality, Operational management, RAI assessment activities