Siluetin käyttö hahmosuunnittelussa : siluetin merkitys ja miten se auttaa hahmosuunnittelussa
Ojala, Tuomas (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611014
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda kaksi paria hahmojen siluetteja ja vertailla niitä. Työssä selvitetiin, voiko silueteille olla käyttöä tai onko siluetin dynaamisuus tai sen suunnittelu tarpeellista. Lisäksi tutkittiin, kuinka monilla eri tavoilla hahmosuunnitteluun liittyvät asiat liitetään siluettiin? Dynaamisuuden määritelmä annetaan itse lähteiden perusteella.
Työnkuvaan kuului kahden hahmon luominen, joista tehtiin siluetit eli positiivisen tilan luomat varjokuvat. Työ jatkui käyttämällä uusia hahmomalleja, jotka perustuivat ensimmäisiin hahmoihin ja joista luotiin uudet siluetit. Lopuksi vertailin vanhoja ja uusia siluetteja keskenään ja etsin niistä positiivisia ja negatiivisia muutoksia. Uusien hahmojen tuli käyttää hyväksi vapaata tietoa hahmosuunnittelusta. Uusien mallien tulisi olla uskollisia vanhoille malleille, ellei hahmosuunnitteluun liittyvä ohje pakota muuttamaan ulkonäköä radikaalisti. Silueteista ja niiden käyttötavoista löytyi paljon tietoa monesta eri lähteestä, kuten videoista, piirustusoppaista, animaatioista ja sarjakuvateoksista. Vertailin siluettien muutoksia kahdessa erinäköisessä hahmossa selvittääkseni, minkälaisia eroja tulee, kun molempiin käyttää samoja tekniikoita.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikista löytämistäni neuvoista oli hyötyä ja haittaa, mutta uudet siluetit näyttivät paremmilta juuri niille annetuista tarkoituksellisista syistä. Liiallinen ja useiden eri ohjeiden käyttäminen voi johtaa siihen, että jotkut ohjeet ja neuvot ovat ristiriidassa keskenään.
Työnkuvaan kuului kahden hahmon luominen, joista tehtiin siluetit eli positiivisen tilan luomat varjokuvat. Työ jatkui käyttämällä uusia hahmomalleja, jotka perustuivat ensimmäisiin hahmoihin ja joista luotiin uudet siluetit. Lopuksi vertailin vanhoja ja uusia siluetteja keskenään ja etsin niistä positiivisia ja negatiivisia muutoksia. Uusien hahmojen tuli käyttää hyväksi vapaata tietoa hahmosuunnittelusta. Uusien mallien tulisi olla uskollisia vanhoille malleille, ellei hahmosuunnitteluun liittyvä ohje pakota muuttamaan ulkonäköä radikaalisti. Silueteista ja niiden käyttötavoista löytyi paljon tietoa monesta eri lähteestä, kuten videoista, piirustusoppaista, animaatioista ja sarjakuvateoksista. Vertailin siluettien muutoksia kahdessa erinäköisessä hahmossa selvittääkseni, minkälaisia eroja tulee, kun molempiin käyttää samoja tekniikoita.
Tutkimuksessa selvisi, että kaikista löytämistäni neuvoista oli hyötyä ja haittaa, mutta uudet siluetit näyttivät paremmilta juuri niille annetuista tarkoituksellisista syistä. Liiallinen ja useiden eri ohjeiden käyttäminen voi johtaa siihen, että jotkut ohjeet ja neuvot ovat ristiriidassa keskenään.