Tradenomin työelämätaidot markkinointityössä
Uusitalo, Oliver (2023)
Uusitalo, Oliver
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510820
Tiivistelmä
Työelämä muuttuu jatkuvasti haastaen yrityksiä ja työntekijöitä pysymään mukana kehityksessä. Myös markkinointialalla muutos haastaa työntekijöitä päivittäin sekä vaikuttaa alan osaamiskompetenssiin. Markkinoinnin ammattilaiset tarvitsevat sekä riittävän syvällistä että laaja-alaista osaamista. Tämän Hämeen ammattikorkeakoululle tehdyn tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia työelämätaitoja nykypäivän markkinointityössä tarvitaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisen työelämän markkinointialalle valmistuva työntekijä kohtaa ja mitä häneltä siellä odotetaan. Tietoperustassa tarkasteltiin työelämän muutosta ja sen taustalla vaikuttavia tekijöitä. Aihetta käsiteltiin muun muassa megatrendien, kuten teknologian kehityksen ja vastuullisuuden näkökulmista. Lisäksi syvennyttiin tarkemmin markkinointiin käsitteenä ja markkinoinnin muutostekijöihin, esimerkiksi digitaalisuuteen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, joissa haastateltiin kolmea markkinointialan asiantuntijaa. Haastatteluiden avulla selvitettiin vastauksia siihen, millaisia työelämätaitoja markkinointialalla tarvitaan, mitä työntekijältä odotetaan ja millainen työelämä markkinointialalle valmistuvaa odottaa.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että markkinointitehtäviin työllistyvältä työntekijältä vaaditaan ennen kaikkea hyviä vuorovaikutustaitoja, itsensä johtamisen taitoja sekä halua ja kykyä jatkuvaan oppimiseen. Lisäksi työntekijältä odotetaan idearikkautta, rohkeutta ja kykyä hahmottaa niin oma kuin asiakkaiden toimintaympäristö. Liiketoimintaosaamista ja kokonaiskuvan ymmärtämistä nuorilta työntekijöiltä toivottiin enemmän.
Se, millaiseen työelämään tuore markkinoinnin työntekijä tarkalleen astuu, riippuu pitkälti kyseisestä työnantajayrityksestä. Yleisesti voidaan kuitenkin todeta hänen valinneen alan, jolle ovat tyypillistä muutosherkkyys, nopeatempoisuus sekä jatkuvat uudet haasteet. Haasteita täynnä oleva, nopeatempoinen työelämä antaa työntekijälle paljon. Idearikkaille ja luoville ihmisille markkinointiala tarjoaa mahdollisuuden päästä hyödyntämään omia kykyjään sekä toteuttamaan itseään työnsä kautta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita, joissa haastateltiin kolmea markkinointialan asiantuntijaa. Haastatteluiden avulla selvitettiin vastauksia siihen, millaisia työelämätaitoja markkinointialalla tarvitaan, mitä työntekijältä odotetaan ja millainen työelämä markkinointialalle valmistuvaa odottaa.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että markkinointitehtäviin työllistyvältä työntekijältä vaaditaan ennen kaikkea hyviä vuorovaikutustaitoja, itsensä johtamisen taitoja sekä halua ja kykyä jatkuvaan oppimiseen. Lisäksi työntekijältä odotetaan idearikkautta, rohkeutta ja kykyä hahmottaa niin oma kuin asiakkaiden toimintaympäristö. Liiketoimintaosaamista ja kokonaiskuvan ymmärtämistä nuorilta työntekijöiltä toivottiin enemmän.
Se, millaiseen työelämään tuore markkinoinnin työntekijä tarkalleen astuu, riippuu pitkälti kyseisestä työnantajayrityksestä. Yleisesti voidaan kuitenkin todeta hänen valinneen alan, jolle ovat tyypillistä muutosherkkyys, nopeatempoisuus sekä jatkuvat uudet haasteet. Haasteita täynnä oleva, nopeatempoinen työelämä antaa työntekijälle paljon. Idearikkaille ja luoville ihmisille markkinointiala tarjoaa mahdollisuuden päästä hyödyntämään omia kykyjään sekä toteuttamaan itseään työnsä kautta.