Raitiotien sähkötöiden turvallisuuden ja tuotannon kehittäminen
Eerikäinen, Olli (2023)
Eerikäinen, Olli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110210
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä käsitellään raitiotien sähkö- ja teknisten järjestelmien urakointia sekä sen turvallisuuden ja tuotannon menetelmiä Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen Sörkän Spora -allianssin ja Destia Rail Oy:n osalta. Insinöörityön tehtävänä on tuottaa yritystä ja hanketta kehittävä suunnitelmarunko tuotannon ja turvallisuuden toteutukseen. Lisäksi insinöörityössä käydään läpi raitiotien syöttöpiste- ja paluuvirtajärjestelmän sähkö- sekä teknisiä järjestelmiä.
Insinöörityössä alussa kerrotaan tarkemmin Kalasatamasta Pasilaan
-raitiotiehankkeesta ja Destia Rail Oy -yrityksestä, joille insinöörityö on luotu. Keskivaiheessa läpikäydään raitiotien syöttöpiste- ja paluuvirtajärjestelmän periaatteita ja toimintaa. Viimeisenä kokonaisuutena käsitellään raitiotien sähköurakoinnin tuotannossa ja turvallisuudessa huomioitavien menetelmien käsitteitä ja menetelmien toteuttamista huomioiden työvaihekohtaiset vaatimukset.
Työssä on käytetty lähteinä alan asiantuntijoiden haastatteluja, standardeja, ohjeita ja henkilökohtaista kokemusta. Työ käyttää hankkeen sähköurakan suunnitteluvaiheen lopun ja toteutusvaiheen alun aikana tulleita havaintoja esimerkkinä ratkaisuista toteutuksessa. Insinöörityön koottua aineistoa ja kokemusta voidaan hyödyntää Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen sekä tulevien hankkeiden toteutuksessa.
Työn lopputulos on runko raitiotien sähkö- ja teknisten järjestelmien urakointiin sekä niiden tuotannon ja turvallisuuden menetelmiin. Insinöörityöhön koottua materiaalia ja kerättyä kokemusta voidaan käyttää Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa ja tulevissa hankkeissa.
Insinöörityössä alussa kerrotaan tarkemmin Kalasatamasta Pasilaan
-raitiotiehankkeesta ja Destia Rail Oy -yrityksestä, joille insinöörityö on luotu. Keskivaiheessa läpikäydään raitiotien syöttöpiste- ja paluuvirtajärjestelmän periaatteita ja toimintaa. Viimeisenä kokonaisuutena käsitellään raitiotien sähköurakoinnin tuotannossa ja turvallisuudessa huomioitavien menetelmien käsitteitä ja menetelmien toteuttamista huomioiden työvaihekohtaiset vaatimukset.
Työssä on käytetty lähteinä alan asiantuntijoiden haastatteluja, standardeja, ohjeita ja henkilökohtaista kokemusta. Työ käyttää hankkeen sähköurakan suunnitteluvaiheen lopun ja toteutusvaiheen alun aikana tulleita havaintoja esimerkkinä ratkaisuista toteutuksessa. Insinöörityön koottua aineistoa ja kokemusta voidaan hyödyntää Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen sekä tulevien hankkeiden toteutuksessa.
Työn lopputulos on runko raitiotien sähkö- ja teknisten järjestelmien urakointiin sekä niiden tuotannon ja turvallisuuden menetelmiin. Insinöörityöhön koottua materiaalia ja kerättyä kokemusta voidaan käyttää Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa ja tulevissa hankkeissa.