Magneettikuvantamisen perehdytyksen kehittäminen oppimispelin avulla
Pehkonen, Sanna (2023)
Pehkonen, Sanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110156
Tiivistelmä
Diagnostinen kuvantaminen kehittyy nopeasti ja kuvauksia suoritetaan yhä enemmän. Radiologisten tutkimusten kysyntä on vahvasti noususuhdanteista, esim. magneettitutkimuksien määrä kasvoi STUKin mukaan 14 % vuosien 2018 ja 2021 välillä, vuosittain magneettikuvauksia raportoidaan Suomessa lähes puoli miljoonaa kappaletta. Alan nopeatahtinen kehitys lisää tuottavuutta, mutta samalla edellyttää jatkuvaa ammattilaisten perehdyttämistä osaamisvaatimuksien lisääntyessä ja laitteistojen uudistuessa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja sen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa perehtymispelin kehittämisestä, sen luomista mahdollisuuksista ja hyödynnettävyydestä perehtymisessä. Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen laadullisen kehittämisen vaiheistusta, jossa tietoa kerätään työyhteisön jäseniltä, tuodaan teoreettista tietoa näkyväksi ja uudistetaan osaamista.
Nelivaiheisen kehittämistyön ensimmäisessä vaiheessa määritettiin kirjallisuuden avulla magneettikuvantamisen osaamisen kategoriat, joita olivat tutkimuksen tekniseen suorittamiseen liittyvä osaaminen, turvallisuusosaaminen ja kanssakäymiseen liittyvä osaaminen. Toisessa vaiheessa kohdeorganisaation jäsenet (n=11) arvioivat oppimispeliin sisällytettäviä kategorioita, jotka oli muodostettu aiemman kirjallisuuden perusteella. Muodostettu oppimispeli sisälsi 11 tehtävää, jotka käsittelivät mm. kuvanlaatuun liittyviä teemoja, laitteen eri toimintoja sekä magneettikuvantamisen turvallisuutta potilaan, laitteiston ja lääkehoidon näkökulmista. Kolmannessa vaiheessa röntgenhoitajat (n=6) pelasivat kehitettyä peliä ja arvioivat sen laatua AttrakDiff-kyselyllä, jossa he kuvasivat oppimispelin herättämiä subjektiivisia mielipiteitä ja tunnereaktioita. Tarkoituksena oli kehittää oppimispeli, jota voidaan käyttää osana röntgenhoitajien perehdyttämistä magneettikuvantamisen osastolla. Viimeisessä vaiheessa arvioitiin oppimispelin soveltuvuutta magneettikuvantamisen perehdyttämisen välineeksi. Oppimispeli soveltuu perehdyttämiseen työsuhteen eri vaiheissa aloittelijasta syväosaajaan, pelin sisältöjä personoimalla voidaan vastata työsuhteen eri vaiheissa esiintyviin perehdyttämisen tarpeisiin.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja sen tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa perehtymispelin kehittämisestä, sen luomista mahdollisuuksista ja hyödynnettävyydestä perehtymisessä. Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen laadullisen kehittämisen vaiheistusta, jossa tietoa kerätään työyhteisön jäseniltä, tuodaan teoreettista tietoa näkyväksi ja uudistetaan osaamista.
Nelivaiheisen kehittämistyön ensimmäisessä vaiheessa määritettiin kirjallisuuden avulla magneettikuvantamisen osaamisen kategoriat, joita olivat tutkimuksen tekniseen suorittamiseen liittyvä osaaminen, turvallisuusosaaminen ja kanssakäymiseen liittyvä osaaminen. Toisessa vaiheessa kohdeorganisaation jäsenet (n=11) arvioivat oppimispeliin sisällytettäviä kategorioita, jotka oli muodostettu aiemman kirjallisuuden perusteella. Muodostettu oppimispeli sisälsi 11 tehtävää, jotka käsittelivät mm. kuvanlaatuun liittyviä teemoja, laitteen eri toimintoja sekä magneettikuvantamisen turvallisuutta potilaan, laitteiston ja lääkehoidon näkökulmista. Kolmannessa vaiheessa röntgenhoitajat (n=6) pelasivat kehitettyä peliä ja arvioivat sen laatua AttrakDiff-kyselyllä, jossa he kuvasivat oppimispelin herättämiä subjektiivisia mielipiteitä ja tunnereaktioita. Tarkoituksena oli kehittää oppimispeli, jota voidaan käyttää osana röntgenhoitajien perehdyttämistä magneettikuvantamisen osastolla. Viimeisessä vaiheessa arvioitiin oppimispelin soveltuvuutta magneettikuvantamisen perehdyttämisen välineeksi. Oppimispeli soveltuu perehdyttämiseen työsuhteen eri vaiheissa aloittelijasta syväosaajaan, pelin sisältöjä personoimalla voidaan vastata työsuhteen eri vaiheissa esiintyviin perehdyttämisen tarpeisiin.