Identifiering av risker i leveransservicen: En fallstudie om ett företag inom livsmedelsindustrin
Härkönen, Julius (2023)
Härkönen, Julius
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305047729
Tiivistelmä
Leveransservicen är den delen av kundservicen som behandlar order- och leveransprocesser och kan delas i flera olika element. Syftet med detta arbete är att identifiera risker i leveransserviceelementen inom ett livsmedelsföretag i Finland. Arbetet syftar på att besvara forskningsfrågorna ”Vad är företagets målsättningar med de olika elementen i leveransservicen?” och ”Vad är de största riskerna med att uppnå målsättningarna i leveransservicen?”. Arbetets teoretiska referensram lyfter fram relevanta teorier och modeller gällande leveransservice och riskidentifiering. Arbetet använde två riskmatriser för att identifiera och analysera riskerna. I arbetets empiriska del tillämpas en kvalitativ forskningsmetod i form av en enkät och två semistrukturerade intervjuer. Två respondenter som arbetar med företagets leveransservice deltog i studien. Arbetet identifierade flera risker i företaget leveransserviceelement. Flera av riskerna överlappar varandra i de olika leveransserviceelementen. Arbetet kom fram till att risker som påverkar företagets produktionsförmåga är de mest allvarliga riskerna, som kan hindra företaget nå sina mål med sin leveransservice.