Tiktokissa vastakkainasettelu on kingi ja perussuomalaiset loistavat: retorista analyysiä poliittisesta diskurssista Tiktokissa kevään 2023 eduskuntavaalien alla
Uusitalo, Aliisa (2023)
Uusitalo, Aliisa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037432
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykyään yksi tärkeimmistä poliittiseen mielipiteeseen vaikuttamisen välineistä. Sen lisäksi, että se tarjoaa poliitikoille foorumin näkemystensä ja kampanjoidensa edistämiseen, osallistaa se myös äänestäjät mukaan poliittiseen keskusteluun. Jokainen sosiaali-seen mediaan ladattu poliittisesti latautunut kuva tai teksti voi levitä satojen, tuhansien tai jopa miljoonien ihmisten syötteisiin. Nykyisistä sosiaalisen median alustoista ehkä vähiten tutkittu poliittisen vaikuttamisen alalla on kiinalainen lyhytvideopalvelu Tiktok. Palvelun uutuuden vuoksi Tiktokia koskeva tutkimus on toistaiseksi keskittynyt pitkälti Kiinan hallituksen vaikutukseen alustalla. Sen sijaan käyttäjien omaa poliittista puhetta alustalla ei ole otettu yhtä paljon huomioon.
Opinnäytetyössäni tarkastelin sekä laadullisen sisällönanalyysin että määrällisen analyysin avulla eduskuntavaalit 2023-aiheisia videoita, joita jaettiin Tiktokissa syksyllä 2022 ja keväällä 2023. Opinnäytetyössäni käytetty laadullisen sisällönanalyysin menetelmä oli retorinen analyysi. Opinnäytetyöni tutkimusasetelma oli poikittaistutkimus. Kaikki analysoimani videot ovat Suomen eduskuntavaaleissa 2023 ehdolle pyrkivien poliitikkojen ja puolueiden viestintää.
Tulosteni perusteella Suomen eduskuntavaalit 2023 lisäsivät merkittävästi poliittista keskustelua Tiktokissa marraskuun 2022 ja tammikuun 2023 välillä. Esimerkiksi kärkituloksissa olevaan hashtagiin #vihreät löytyi tarkastelun aikana paljon enemmän videoita kuin koko vuoden 2022 aikana yhteensä. Puolueista perussuomalaiset olivat keskimäärin paljon aktiivisempia alustalla kuin muut puolueet. Heikointa aktiivisuus alustalla oli SDP:n ja keskustan osalta. Myös Vasemmistoliiton ehdokkaiksi pyrkivät olivat #eduskuntavaalit-hashtagin alla perussuomalaisten lisäksi muita puolueita keskimääräistä aktiivisempia.
Retoriikan osalta eduskuntavaaleihin pyrkivät henkilöt hyödynsivät viestinnässään alustalla paljon nuoria kiinnostavia trendejä ja julkisuuden kasvoja. Alustalla oli myös paljon vastakkainaset-telua ja debattia potentiaalisten edustajien välillä. Tämä näkyi sekä puolueen virallisten tilien julkaisemassa sisällössä että ehdokkaiden viestinnässä Tiktokissa. Eniten vastakkainasettelua alustalla lisäsi kuitenkin Tiktokin anonyymien tilien sisältö. Valitettavasti tämän sisällön tarkempi analyysi jäi opinnäytetyöni aineiston rajauksen ulkopuolelle. Social media is perhaps one of the most important tools for influencing political opinion today. Not only is it a platform for politicians to promote their views and campaigns, but it also engages voters into political debate. Every politically charged image or text uploaded to social media has the potential to spread to the feeds of hundreds, thousands or even millions of people. Of the current social media platforms, perhaps the least studied in the area of political influence is the Chinese short video service TikTok. Due to the novelty of the service, research on TikTok has so far largely focused on the influence of the Chinese government on the platform. However, users' own political speech on the platform has not yet been considered as much.
In my thesis, I examined the Finnish parliamentary election 2023 -related videos shared on Tiktok in autumn 2022 and spring 2023 through both qualitative content analysis and quantitative analysis. The qualitative content analysis method used in my thesis was rhetorical analysis. My quantitative analysis method was quantitative content analysis. The research design for my thesis was a cross-sectional study. All the videos I examined are messages from parties and politicians running in the Finnish parliamentary elections 2023.
Based on my results, the Finnish parliamentary elections of 2023 significantly increased the political debate on TikTok between November 2022 and January 2023. For example, the hashtag #greens in the top results was found to have many more videos during the review than the rest of 2022 combined. Among the parties, the Finns were on average much more active on the platform than any other parties. The weakest activity on the platform was seen in the presence of the SDP and the Centre Party. The Left Alliance candidates were also more active than the average of the other major parties under the #eduskuntavaalit hashtag.
In terms of rhetoric, the candidates on Tiktok made a lot of use of trends and public figures of interest to young people in their communication. There was also a lot of confrontation and debate between potential representatives on the platform. This was reflected both in the content published by the official party accounts and in the communication of the candidates. However, it was the content of TikTok's anonymous accounts that added the most confrontation on the platform. Unfortunately, a more detailed analysis of this content was outside the scope of my analysis.
Opinnäytetyössäni tarkastelin sekä laadullisen sisällönanalyysin että määrällisen analyysin avulla eduskuntavaalit 2023-aiheisia videoita, joita jaettiin Tiktokissa syksyllä 2022 ja keväällä 2023. Opinnäytetyössäni käytetty laadullisen sisällönanalyysin menetelmä oli retorinen analyysi. Opinnäytetyöni tutkimusasetelma oli poikittaistutkimus. Kaikki analysoimani videot ovat Suomen eduskuntavaaleissa 2023 ehdolle pyrkivien poliitikkojen ja puolueiden viestintää.
Tulosteni perusteella Suomen eduskuntavaalit 2023 lisäsivät merkittävästi poliittista keskustelua Tiktokissa marraskuun 2022 ja tammikuun 2023 välillä. Esimerkiksi kärkituloksissa olevaan hashtagiin #vihreät löytyi tarkastelun aikana paljon enemmän videoita kuin koko vuoden 2022 aikana yhteensä. Puolueista perussuomalaiset olivat keskimäärin paljon aktiivisempia alustalla kuin muut puolueet. Heikointa aktiivisuus alustalla oli SDP:n ja keskustan osalta. Myös Vasemmistoliiton ehdokkaiksi pyrkivät olivat #eduskuntavaalit-hashtagin alla perussuomalaisten lisäksi muita puolueita keskimääräistä aktiivisempia.
Retoriikan osalta eduskuntavaaleihin pyrkivät henkilöt hyödynsivät viestinnässään alustalla paljon nuoria kiinnostavia trendejä ja julkisuuden kasvoja. Alustalla oli myös paljon vastakkainaset-telua ja debattia potentiaalisten edustajien välillä. Tämä näkyi sekä puolueen virallisten tilien julkaisemassa sisällössä että ehdokkaiden viestinnässä Tiktokissa. Eniten vastakkainasettelua alustalla lisäsi kuitenkin Tiktokin anonyymien tilien sisältö. Valitettavasti tämän sisällön tarkempi analyysi jäi opinnäytetyöni aineiston rajauksen ulkopuolelle.
In my thesis, I examined the Finnish parliamentary election 2023 -related videos shared on Tiktok in autumn 2022 and spring 2023 through both qualitative content analysis and quantitative analysis. The qualitative content analysis method used in my thesis was rhetorical analysis. My quantitative analysis method was quantitative content analysis. The research design for my thesis was a cross-sectional study. All the videos I examined are messages from parties and politicians running in the Finnish parliamentary elections 2023.
Based on my results, the Finnish parliamentary elections of 2023 significantly increased the political debate on TikTok between November 2022 and January 2023. For example, the hashtag #greens in the top results was found to have many more videos during the review than the rest of 2022 combined. Among the parties, the Finns were on average much more active on the platform than any other parties. The weakest activity on the platform was seen in the presence of the SDP and the Centre Party. The Left Alliance candidates were also more active than the average of the other major parties under the #eduskuntavaalit hashtag.
In terms of rhetoric, the candidates on Tiktok made a lot of use of trends and public figures of interest to young people in their communication. There was also a lot of confrontation and debate between potential representatives on the platform. This was reflected both in the content published by the official party accounts and in the communication of the candidates. However, it was the content of TikTok's anonymous accounts that added the most confrontation on the platform. Unfortunately, a more detailed analysis of this content was outside the scope of my analysis.