Vertaistuen tarve verkko-opinnoissa-"Tulen huomioiduksi, joku jeesaa, jos on jumi"
Snellman, Erika (2023)
Snellman, Erika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305037295
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Humanistinen ammattikorkeakoulu
Yhteisöpedagogi AMK
Tekijä: Erika Snellman
Opinnäytetyön nimi: Vertaistuen tarve verkko-opinnoissa – Tulen huomioiduksi, joku jeesaa, jos on jumi
Sivumäärä: 39 ja 2 liitesivua
Työn ohjaaja: Juha Nikkilä
Työn tilaaja: Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia (ESR)-Saako oppia-hanke
Työn tilaajana toimii Humanistisen ammattikorkeakoulun Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia (ESR)-Saako oppia-hanke. Työn tarkoituksena on kartoittaa vertaistuellisen toiminnan merkitystä verkko-opiskelijoille. Tulosten pohjalta esitän kehittämisehdotuksia, jolla voitaisiin parantaa vertaistuellista toimintaa ja sen saavutettavuutta Humanistisessa ammattikorkeakoulussa.
Perehdyin aiheeseen teorian ja benchmarkkauksen avulla tutkimalla muiden korkeakoulujen ja järjestöjen toimintaa.
Aineiston hankinnan menetelminä käytin ryhmähaastatteluita sekä yksilöhaastatteluita. Hankkimani aineiston perusteella vertaistuen tarve on merkittävä opintojen aikana. Haastateltavat kokivat, että vertaistuki auttaa kiinnittymään opintoihin, luo yhteisöllisyyttä ja auttaa jaksamaan opiskelijan arkea elämäntilanteesta riippumatta.
Opinnäytetyö tuo esille sen, miten merkittävä asia vertaistuki verkko-opintojen aikana on. Vertaistuki voi ehkäistä jopa opintojen kekseyttämistä mikä on erittäin merkityksellistä. Vertaistuen avulla voi löytää omia vahvuuksia, joita muuten ei välttämättä olisi havainnut.
Tulosten pohjalta olen laatinut kehittämisehdotuksia, joita oppilaitos voi hyödyntää toiminnassaan. Kehittämisehdotukseni ovat osaltaan jo käytössä oppilaitoksessa, mutta niiden juurruttaminen jokapäiväiseen toimintaan tukisi vertaistuellisen toiminnan saavutettavuutta. Osa kehittämisehdotuksistani vaatii oppilaitokselta suurempaa panostusta ja opetushenkilökunnan sitoutumista toiminnan toteuttamiseen.
Asiasanat: vertaistuki, vertaistuellinen toiminta, yhdessä oppiminen, verkko-opinnot
Humanistinen ammattikorkeakoulu
Yhteisöpedagogi AMK
Tekijä: Erika Snellman
Opinnäytetyön nimi: Vertaistuen tarve verkko-opinnoissa – Tulen huomioiduksi, joku jeesaa, jos on jumi
Sivumäärä: 39 ja 2 liitesivua
Työn ohjaaja: Juha Nikkilä
Työn tilaaja: Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia (ESR)-Saako oppia-hanke
Työn tilaajana toimii Humanistisen ammattikorkeakoulun Saavutettavat koulutuspolut ja oikeus oppia (ESR)-Saako oppia-hanke. Työn tarkoituksena on kartoittaa vertaistuellisen toiminnan merkitystä verkko-opiskelijoille. Tulosten pohjalta esitän kehittämisehdotuksia, jolla voitaisiin parantaa vertaistuellista toimintaa ja sen saavutettavuutta Humanistisessa ammattikorkeakoulussa.
Perehdyin aiheeseen teorian ja benchmarkkauksen avulla tutkimalla muiden korkeakoulujen ja järjestöjen toimintaa.
Aineiston hankinnan menetelminä käytin ryhmähaastatteluita sekä yksilöhaastatteluita. Hankkimani aineiston perusteella vertaistuen tarve on merkittävä opintojen aikana. Haastateltavat kokivat, että vertaistuki auttaa kiinnittymään opintoihin, luo yhteisöllisyyttä ja auttaa jaksamaan opiskelijan arkea elämäntilanteesta riippumatta.
Opinnäytetyö tuo esille sen, miten merkittävä asia vertaistuki verkko-opintojen aikana on. Vertaistuki voi ehkäistä jopa opintojen kekseyttämistä mikä on erittäin merkityksellistä. Vertaistuen avulla voi löytää omia vahvuuksia, joita muuten ei välttämättä olisi havainnut.
Tulosten pohjalta olen laatinut kehittämisehdotuksia, joita oppilaitos voi hyödyntää toiminnassaan. Kehittämisehdotukseni ovat osaltaan jo käytössä oppilaitoksessa, mutta niiden juurruttaminen jokapäiväiseen toimintaan tukisi vertaistuellisen toiminnan saavutettavuutta. Osa kehittämisehdotuksistani vaatii oppilaitokselta suurempaa panostusta ja opetushenkilökunnan sitoutumista toiminnan toteuttamiseen.
Asiasanat: vertaistuki, vertaistuellinen toiminta, yhdessä oppiminen, verkko-opinnot