Tehohoitopotilaan suunhoito
Hakonen, Mikael; Ikäheimo, Jenni; Kivikangas, Mirka; Leinonen, Mia; Matturi, Sanni; Slunga, Satu (2023)
Hakonen, Mikael
Ikäheimo, Jenni
Kivikangas, Mirka
Leinonen, Mia
Matturi, Sanni
Slunga, Satu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305027245
Tiivistelmä
Tehohoitopotilaan suunhoito on isossa ja tärkeässä osassa potilaan päivittäistä hoitoa ja kokonaisvaltaista hyvinvointia. Suuta tulee hoitaa useaan kertaan päivän aikana. Tehohoitopotilaan suunhoito ei kuitenkaan ole aivan yksinkertaista. Toimintakyvyn aleneminen tai sen täysi puuttuminen vaikuttaa suunhoitoon suuresti. Tehohoidossa oleva potilas voi olla tajuton, kytkettynä hengityskoneeseen tai tehohoitoon voi liittyä useita eri tekijöitä, jotka tulee ottaa huomioon suunhoitoa toteuttaessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaaliseen oppimisympäristö Moodleen havainnollistettu suomenkielinen oppimismateriaali, joka antaa Oulun ammattikorkeakoulun suuhygienisti- ja hoitotyön opiskelijoille tietoa tehohoitopotilaan suunhoidosta. Tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietoutta tehohoitopotilaan suunhoidosta sekä antaa konkreettisia esimerkkejä työelämän tilanteista. Tavoitteena oli myös syventää suuhygienisti- ja hoitotyön opiskelijoiden tietämystä tehohoitopotilaan suunhoidosta monipuolisen oppimateriaalin kautta.
Moniammatillisen toiminnallisen opinnäytetyömme tietoperusta koottiin näyttöön perustuvasta ajantasaisesta tutkimustiedosta. Oppimateriaalin luominen aloitettiin tutustumalla aiheesta löytyvään teoreettiseen tietoon. Tähän tietoon pohjautuen teimme toimintasuunnitelman ja aloitimme konkreettisen oppimateriaaliamme rakentamisen. Loimme oppimisympäristön, jossa käsitellään yleistä tietoa tehohoitopotilaan suunhoidosta, siihen tarvittavista välineistä, potilaan kohtaamisesta, suun anatomiasta sekä neljästä erilaisesta yleisimmästä potilastapauksesta. Oppimateriaalista löytyy kuva- ja videomateriaalia sekä PowerPoint -esityksiä aiheeseen liittyen.
Luomamme oppimateriaalin laatu ja hyödyllisyys arvioitiin Webropol 3.0 -kyselyn avulla, joihin vastasi Oulun ammattikorkeakoulun suuhygienisti- ja hoitotyön opiskelijat. Palaute oli pääosin positiivista ja sisälsi myös muutaman kehittämisehdotuksen. Palautteen perusteella tavoittelemamme monipuolinen oppimateriaali oli onnistunut hyvin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa digitaaliseen oppimisympäristö Moodleen havainnollistettu suomenkielinen oppimismateriaali, joka antaa Oulun ammattikorkeakoulun suuhygienisti- ja hoitotyön opiskelijoille tietoa tehohoitopotilaan suunhoidosta. Tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietoutta tehohoitopotilaan suunhoidosta sekä antaa konkreettisia esimerkkejä työelämän tilanteista. Tavoitteena oli myös syventää suuhygienisti- ja hoitotyön opiskelijoiden tietämystä tehohoitopotilaan suunhoidosta monipuolisen oppimateriaalin kautta.
Moniammatillisen toiminnallisen opinnäytetyömme tietoperusta koottiin näyttöön perustuvasta ajantasaisesta tutkimustiedosta. Oppimateriaalin luominen aloitettiin tutustumalla aiheesta löytyvään teoreettiseen tietoon. Tähän tietoon pohjautuen teimme toimintasuunnitelman ja aloitimme konkreettisen oppimateriaaliamme rakentamisen. Loimme oppimisympäristön, jossa käsitellään yleistä tietoa tehohoitopotilaan suunhoidosta, siihen tarvittavista välineistä, potilaan kohtaamisesta, suun anatomiasta sekä neljästä erilaisesta yleisimmästä potilastapauksesta. Oppimateriaalista löytyy kuva- ja videomateriaalia sekä PowerPoint -esityksiä aiheeseen liittyen.
Luomamme oppimateriaalin laatu ja hyödyllisyys arvioitiin Webropol 3.0 -kyselyn avulla, joihin vastasi Oulun ammattikorkeakoulun suuhygienisti- ja hoitotyön opiskelijat. Palaute oli pääosin positiivista ja sisälsi myös muutaman kehittämisehdotuksen. Palautteen perusteella tavoittelemamme monipuolinen oppimateriaali oli onnistunut hyvin.