Ikäihmisille suunnatun asiakaspalautesovelluksen käyttöliittymän suunnittelu
Lepistö, Riia (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304296963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304296963
Tiivistelmä
Työn aiheena oli suunnitella asiakaspalautesovellus ikäihmisten palveluasumisen yksikköön. Aluksi kerättiin taustatietoa ikäihmisten asumispalveluista, digitaidoista ja asiakaspalautteen keräämisestä vanhuspalveluissa. Teoreettisessa tutkimuksessa keskityttiin käyttöliittymänsuunnittelun periaatteisiin ja siihen, mitä pitää huomioida, kun suunnitellaan digitaalista palvelua ikäihmisille.
Opinnäytetyö pitää sisällään myös käyttäjätutkimuksen, jossa hankittiin tietoa kyselylomakkeen ja teemahaastatteluiden avulla. Tavoitteena oli selvittää palveluasumisen piirissä olevien asukkaiden, omaisten ja työntekijöiden tarpeita ja toiveita. Käyttäjätutkimuksen keskeisimmät teemat olivat: palautteen antamisen tavat sekä digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttö.
Lopputuotoksena syntyi Palauteseinä-niminen mobiilisovelluskonsepti. Sovelluksesta tehtiin prototyyppi asukkaiden ja omaisten näkökulmasta. Työn toimeksiantaja oli KEKO-hanke, jossa kehitetään uusia tuotteita ja palveluita ikäihmisten palveluasumisen tarpeisiin. The topic of the work was to design a customer feedback application for a service housing unit for the elderly. In the beginning, background information on the housing services for the elderly and existing customer feedback collecting practices were researched. Information about their digital skills was also collected. The theoretical research focused on the principles of user interface design and what needs to be taken into account when designing a digital service for the elderly.
The thesis also includes user research, where information was collected using a questionnaire and thematic interviews. The goal was to find out the needs and wishes of residents, relatives and employees of serviced housing. Main themes of the user research were: ways of giving feedback and the use of digital devices and applications.
The final product was a mobile application concept called Palauteseinä. The application was prototyped from the perspective of residents and relatives. The client of the work was the KEKO project, which develops new products and services for the needs of service housing for the elderly.
Opinnäytetyö pitää sisällään myös käyttäjätutkimuksen, jossa hankittiin tietoa kyselylomakkeen ja teemahaastatteluiden avulla. Tavoitteena oli selvittää palveluasumisen piirissä olevien asukkaiden, omaisten ja työntekijöiden tarpeita ja toiveita. Käyttäjätutkimuksen keskeisimmät teemat olivat: palautteen antamisen tavat sekä digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttö.
Lopputuotoksena syntyi Palauteseinä-niminen mobiilisovelluskonsepti. Sovelluksesta tehtiin prototyyppi asukkaiden ja omaisten näkökulmasta. Työn toimeksiantaja oli KEKO-hanke, jossa kehitetään uusia tuotteita ja palveluita ikäihmisten palveluasumisen tarpeisiin.
The thesis also includes user research, where information was collected using a questionnaire and thematic interviews. The goal was to find out the needs and wishes of residents, relatives and employees of serviced housing. Main themes of the user research were: ways of giving feedback and the use of digital devices and applications.
The final product was a mobile application concept called Palauteseinä. The application was prototyped from the perspective of residents and relatives. The client of the work was the KEKO project, which develops new products and services for the needs of service housing for the elderly.