Monikulttuurisuuden vahvistaminen markettoimialan työyhteisössä : case Osuuskauppa Hämeenmaa
Kapilo, Matilda (2023)
Kapilo, Matilda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276650
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki Osuuskauppa Hämeenmaan markettoimialan monikulttuurisia työyhteisöjä yhteisöllisyyden ja perehdyttämisen näkökulmista. Tavoitteena oli arvioida, miten monikulttuurisuuteen suhtaudutaan työntekijöiden kesken. Tavoitteena oli myös tutkia, millä tavoin yritys voi entisestään tukea monikulttuurisen työyhteisönsä työntekijöitä.
Teoriaosuudessa keskityttiin monikulttuurisuuden mahdollisuuksiin ja haasteisiin, yhteisöllisyyden rakentumiseen ja maahanmuuttajataustaisten perehdyttämisprosessissa huomioitaviin tekijöihin. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastateltavina oli kuusi kohdeorganisaation markettoimialan työntekijää. Litteroidut haastattelut analysoitiin hyödyntämällä teemoittelua.
Haastatteluista nousi esiin viisi teemaa: monikulttuurisuuteen suhtautuminen, monikulttuurisuuden haasteet, yhteisöllisyys ja yhteenkuuluvuus, palautteenanto sekä yksilökohtainen perehdyttäminen. Tulosten mukaan monikulttuurisuuteen suhtautuminen vaihtelee toimi-paikoittain. Yhteisöllisyyden rakentaminen vaatii jokaisen työntekijän panosta. Avainasemassa perehdyttämisprosessin kehittämisessä on yksilökohtainen perehdyttäminen. Tutkimuksen tulokset auttavat Osuuskauppa Hämeenmaata kehittämään toimintaansa ottamalla huomioon tutkimuksessa esiin tulleet kehittämiskohteet monikulttuurisuuden vahvistamiseksi.
Teoriaosuudessa keskityttiin monikulttuurisuuden mahdollisuuksiin ja haasteisiin, yhteisöllisyyden rakentumiseen ja maahanmuuttajataustaisten perehdyttämisprosessissa huomioitaviin tekijöihin. Laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastateltavina oli kuusi kohdeorganisaation markettoimialan työntekijää. Litteroidut haastattelut analysoitiin hyödyntämällä teemoittelua.
Haastatteluista nousi esiin viisi teemaa: monikulttuurisuuteen suhtautuminen, monikulttuurisuuden haasteet, yhteisöllisyys ja yhteenkuuluvuus, palautteenanto sekä yksilökohtainen perehdyttäminen. Tulosten mukaan monikulttuurisuuteen suhtautuminen vaihtelee toimi-paikoittain. Yhteisöllisyyden rakentaminen vaatii jokaisen työntekijän panosta. Avainasemassa perehdyttämisprosessin kehittämisessä on yksilökohtainen perehdyttäminen. Tutkimuksen tulokset auttavat Osuuskauppa Hämeenmaata kehittämään toimintaansa ottamalla huomioon tutkimuksessa esiin tulleet kehittämiskohteet monikulttuurisuuden vahvistamiseksi.