Opiskelijoiden tyytyväisyys yrittäjyyskasvatusta kohtaan liiketalouden korkeakoulututkinnossa: CASE VAMK
Aurell, Leo (2023)
Aurell, Leo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304276635
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vastata tutkimuskysymykseen, kuinka tyytyväisiä liiketalouden opiskelijat ovat Vaasan ammattikorkeakoulussa (VAMK) toteutuneeseen yrittäjyyskasvatukseen sekä yrittäjyys -aiheisten opintojen määrään että sisältöön. Tavoitteena oli kartoittaa yrittäjyyden edistämisen tilaa VAMK:ssa opiskelijoiden kokemuksien kautta ja tuottaa arvokasta tietoa VAMK:lle sen strategian ja vision määrittelyyn yrittäjyyden edistämiseksi tulevaisuudessa. Toimeksiantajana toimi VAMK.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen keskeisimmistä käsitteistä, teorioista ja näkökulmista. Yrittäjyyskasvatusta pohdittiin yrittäjyyden ensisijaisena edistävänä tekijänä koulutuksessa. Keskeisten käsitteiden määrittelyllä luotiin pohja tutkimukselle ja laadittu tutkimusprosessi ohjasi empiirisen osuuden etenemistä. Empiirisen aineiston keräämiseksi toteutettiin kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimustuloksia käsiteltiin ja niihin tehtiin testejä SPSS-tilastointiohjelmalla. Teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen aineiston vuoropuhelun avulla pyrittiin testaamaan yhtäläisyyksiä näiden kahden välillä.
Teoriaosuudessa yrittäjyyden merkitys yhteiskunnan sosiaalisten ja ekonomisten rakenteiden keskeisenä edistäjänä havaittiin merkittäväksi. Yrittäjyyskasvatuksen innovatiivisilla luovuutta, riskienhallintaa ja itseohjautuvuutta korostavilla pedagogisilla käytänteillä on keskeinen rooli yrittäjyyden vahvistamisessa. Liiketalouden opiskelijat olivat keskimäärin tyytyväisiä VAMK:ssa toteutuneeseen yrittäjyyskasvatukseen ja opiskeluajanjaksolla koettiin olleen myönteinen vaikutus opiskelijoiden asenteisiin yrittäjyyttä kohtaan. Uuden yrittäjyyden synnyttämisessä on vielä parannettavaa ja opiskelijat arvioivat oman yrittäjäksi ryhtymisen vielä epätodennäköiseksi heidän lähitulevaisuudessansa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen keskeisimmistä käsitteistä, teorioista ja näkökulmista. Yrittäjyyskasvatusta pohdittiin yrittäjyyden ensisijaisena edistävänä tekijänä koulutuksessa. Keskeisten käsitteiden määrittelyllä luotiin pohja tutkimukselle ja laadittu tutkimusprosessi ohjasi empiirisen osuuden etenemistä. Empiirisen aineiston keräämiseksi toteutettiin kvantitatiivinen survey-tutkimus. Tutkimustuloksia käsiteltiin ja niihin tehtiin testejä SPSS-tilastointiohjelmalla. Teoreettisen viitekehyksen ja empiirisen aineiston vuoropuhelun avulla pyrittiin testaamaan yhtäläisyyksiä näiden kahden välillä.
Teoriaosuudessa yrittäjyyden merkitys yhteiskunnan sosiaalisten ja ekonomisten rakenteiden keskeisenä edistäjänä havaittiin merkittäväksi. Yrittäjyyskasvatuksen innovatiivisilla luovuutta, riskienhallintaa ja itseohjautuvuutta korostavilla pedagogisilla käytänteillä on keskeinen rooli yrittäjyyden vahvistamisessa. Liiketalouden opiskelijat olivat keskimäärin tyytyväisiä VAMK:ssa toteutuneeseen yrittäjyyskasvatukseen ja opiskeluajanjaksolla koettiin olleen myönteinen vaikutus opiskelijoiden asenteisiin yrittäjyyttä kohtaan. Uuden yrittäjyyden synnyttämisessä on vielä parannettavaa ja opiskelijat arvioivat oman yrittäjäksi ryhtymisen vielä epätodennäköiseksi heidän lähitulevaisuudessansa.