Työskentelyprosessien kehittäminen empatia-ajattelun keinoin
Sipilä, Silja (2023)
Sipilä, Silja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304266420
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten yrityksen kasvukipujen aiheuttamia haasteita voidaan parantaa palvelumuotoilun keinoin. Yritys X:n kyberturvallisuusosaston tiimin palveluiden ja asiakkaiden määrä on kasvannut henkilöstöä nopeammin. Tutkimuksen tavoitteena oli täten kirkastaa olemassa olevia työskentelyprosesseja, niiden tavotteita ja mittareita sekä kehittää tiimin yhteistyötä eteenpäin. Kasvukipujen myötä työtehtävien määrä on kasvanut ja työnteko on tiimin kuvauksen mukaan osittain kaaoksen hallintaa.
Tutkimus perustui palvelumuotoilun, empatia-ajattelun ja fasilitoinnin periaatteisiin. Fasilitoinnin keskiössä oli empatia-ajattelu, eli kuulleksi tulemisen tunteen luominen. Empatia-ajattelu on yksi palvelumuotoilun keskeisimpiä ajureita. Yritys X:n haasteita lähestyttiin työpajatyöskentelyllä. Työpajassa työskenneltiin itsenäisesti sekä pari- ja ryhmätyöskentelynä. Työpajan kesto oli kaksi päivää. Työskentely jakautui kahteen teemaan: Tiimin yhteistyön kehittäminen ja työskentelyprosessien kirkastaminen.
Keskeisimpinä tuloksina oli nykytilanteen kirkastaminen näkyväksi. Tämän lisäksi tiimin välistä kommunikointia vahvistetiin kuulluksi tulemisen tunteella työskentelyn aikana. Tässä työpajassa rajattiin löytyneiden kipupisteiden ratkaiseminen ulkopuolelle ajallisten resurssien vuoksi.
Jatkokehitysideoiksi luotiin suunnitelma uusien kehityshankkeiden työstämiseen sekä ohjeistus, miten empatia-ajattelua voidaan implementoida työyhteisöön käytettäväksi.
Tutkimus perustui palvelumuotoilun, empatia-ajattelun ja fasilitoinnin periaatteisiin. Fasilitoinnin keskiössä oli empatia-ajattelu, eli kuulleksi tulemisen tunteen luominen. Empatia-ajattelu on yksi palvelumuotoilun keskeisimpiä ajureita. Yritys X:n haasteita lähestyttiin työpajatyöskentelyllä. Työpajassa työskenneltiin itsenäisesti sekä pari- ja ryhmätyöskentelynä. Työpajan kesto oli kaksi päivää. Työskentely jakautui kahteen teemaan: Tiimin yhteistyön kehittäminen ja työskentelyprosessien kirkastaminen.
Keskeisimpinä tuloksina oli nykytilanteen kirkastaminen näkyväksi. Tämän lisäksi tiimin välistä kommunikointia vahvistetiin kuulluksi tulemisen tunteella työskentelyn aikana. Tässä työpajassa rajattiin löytyneiden kipupisteiden ratkaiseminen ulkopuolelle ajallisten resurssien vuoksi.
Jatkokehitysideoiksi luotiin suunnitelma uusien kehityshankkeiden työstämiseen sekä ohjeistus, miten empatia-ajattelua voidaan implementoida työyhteisöön käytettäväksi.