Tulkkiopiskelijoiden kokemuksia etäopetuksesta: selvitys Turun-kampuksen viittomakielen ja puhevammaisten tulkkiopiskelijoiden kokemuksista
Kivinen, Tytti; Kultanen, Liisa; Liikala, Saana; Peltonen, Alisa (2023)
Kivinen, Tytti
Kultanen, Liisa
Liikala, Saana
Peltonen, Alisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246087
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun hallinnoiman Tulevaisuuden tulkkaustaidot –hankkeen kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa Diakonia-ammattikorkeakoulun viittomakielen ja puhevammaisten tulkkauksen opiskelijoiden kokemuksia etäopetuksesta. Webropol-kyselyn avulla kerättiin Turun-kampuksen opiskelijoiden kokemuksia ja näkökulmia etäopetuksen onnistumisesta. Kyselyn avulla tarkasteltiin etäopetuksen laatua, toimivia ratkaisuja sekä mahdollisia puutteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehitysideoita Tulevaisuuden tulkkaustaidot –hankkeelle Diakonia-ammattikorkeakoulun viittomakielen ja puhevammaisten tulkkauksen etäopetuksen kehittämiseksi.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen ja sen tutkimusosuus oli Webropo-kysely, joka pidettiin maaliskuussa 2022. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Analyysimenetelmänä hyödynnettiin avoimien vastausten analysoinnissa teemoittelua. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin Webropol-palvelun muodostamia vastausten koonteja ja visuaalisia kuvaajia määrällisten kysymysten analysoinnissa.
Kyselyn vastauksista korostui kolme pääteemaa: etäopetuksen kuormittavuus ja haasteet sekä ohjeistusten ymmärtämiseen liittyvät vaikeudet. Kuormittavia tekijöitä olivat etäopetuksessa fyysisen vuorovaikutuksen puuttuminen, aikataulutuksen muutokset, tekniset haasteet ja viittomakielisten luentojen seuraaminen ja opetukseen osallistuminen näytön kautta. Etäopetuksen haasteita olivat puutteellinen tauotus, nopea opetustahti, ryhmätyöskentely ja epäselvät yleiset säännöt Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Ohjeistusten ymmärtämiseen liittyviin vaikeuksiin lukeutuivat tehtävien tulkinnanvaraiset ja epäselvät ohjeet. Epäselvät ohjeet aiheuttivat opiskelijoissa turhautumista ja saattoivat laskea motivaatiota opiskelussa.
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen ja sen tutkimusosuus oli Webropo-kysely, joka pidettiin maaliskuussa 2022. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Analyysimenetelmänä hyödynnettiin avoimien vastausten analysoinnissa teemoittelua. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin Webropol-palvelun muodostamia vastausten koonteja ja visuaalisia kuvaajia määrällisten kysymysten analysoinnissa.
Kyselyn vastauksista korostui kolme pääteemaa: etäopetuksen kuormittavuus ja haasteet sekä ohjeistusten ymmärtämiseen liittyvät vaikeudet. Kuormittavia tekijöitä olivat etäopetuksessa fyysisen vuorovaikutuksen puuttuminen, aikataulutuksen muutokset, tekniset haasteet ja viittomakielisten luentojen seuraaminen ja opetukseen osallistuminen näytön kautta. Etäopetuksen haasteita olivat puutteellinen tauotus, nopea opetustahti, ryhmätyöskentely ja epäselvät yleiset säännöt Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Ohjeistusten ymmärtämiseen liittyviin vaikeuksiin lukeutuivat tehtävien tulkinnanvaraiset ja epäselvät ohjeet. Epäselvät ohjeet aiheuttivat opiskelijoissa turhautumista ja saattoivat laskea motivaatiota opiskelussa.