Digi- ja teknologiapalveluita sote-alalla tarjoavien yritysten kokemuksia YHDISTÄMÖ-hankkeen valmennuksesta
Laikku, Christian; Ristimäki, Karoliina (2023)
Laikku, Christian
Ristimäki, Karoliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304215833
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysala (sote) on lyhyen ajan sisään kohdannut monenlaisia haasteita yhteiskunnallisten sekä sote-alaan liittyvien muutosten takia. Uudenlaisten terveys- ja hyvinvointiteknologisten ratkaisujen avulla voidaan ratkoa osa haasteista vähentämällä sote-alan työntekijöiden taakkaa, edistämällä työssä jaksamista ja pienentämällä terveydenhuollosta koituvia kustannuksia. Innovaatioiden avulla myös potilaat saavat entistä parempaa hoitoa. Yhdistämö-hankkeen pilottivalmennuksessa kehitettiin digi- ja teknologiapalveluita tarjoavien yritysten valmiuksia toimia sosiaali- ja terveysalan ympäristössä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa Yhdistämö-hankkeelle. Tarkoituksena oli selvittää digi- ja teknologiayrityksille järjestetyn valmennuksen tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta sekä sen kautta yritykselle välittyneen tiedon hyödyllisyyttä toimia sosiaali- ja terveysalalla.
Tutkimus toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruu suoritettiin tammikuussa 2023 viimeisen Yhdistämö-hankkeen järjestämän valmennuksen jälkeen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin laadullista tiedonkeruulomaketta ja vastaajina toimivat valmennukseen osallistuneiden yritysten edustajat.
Yritysten edustajien kokemuksen mukaan valmennuskokonaisuus ei lunastanut täysin valmennukseen kohdistuneita odotuksia. Kehitettäviä asioita nousi tutkimuksen aikana runsaasti. Erityisesti käytännönläheisyyttä sekä valmennuksessa jaetun tiedon syvempää näkökulmaa olisi yritysten edustajien kokemuksen mukaan toivottu lisää. Yritysten edustajilla oli valmennukseen liittyen myös erilaisia positiivisia kokemuksia sekä koettuja hyötyjä alalla toimimiseen. Yritysten tietämys tuote- sekä liiketoimintamallin kehityksestä syveni, ja he saivat erilaisia apuvälineitä kehittämistyöhön. Yritykset kokivat valmentajat asiantunteviksi sekä valmennuksen aikataulutuksen sopivaksi. Social and health care services have experienced multiple challenges in a short time span. New advances in healthcare and welfare technology can be used to solve some of the challenges by reducing the workload, increasing well-being at work and reducing healthcare costs. Innovations also allow patients to receive better treatment. Yhdistämö-project pilot phase was about improving the capacity of digital and technology companies to work in social and health care environments. The aim of the study was to produce knowledge for Yhdistämö-project. The purpose of the study was to examine the expediency and functionality of the coaching for these digital and technology companies and by this it was able to examine the usefulness of this information in the field of social and health care services.
The study was conducted as an applied qualitative study. Data collection was per-formed in January of 2023 after the last coaching performed by Yhdistämö-project. The data collection method was a qualitative data collection form and people that answered the form were representatives of companies that participated in the coaching.
According to the company representatives the coaching did not fully meet expectations and during the study multiple points of improvement were brought up. According to the feedback from the representatives the style of coaching could have been more practical, and it could have had more indepth knowledge of the subjects. They also gave positive feedback and were able to benefit from the coaching in their field of business. Companies were able to acquire more knowledge on product and business development and gained a variety of new tools for developing their businesses. The coaches were regarded as professionals and scheduling of the training was suitable.
Tutkimus toteutettiin soveltavana laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruu suoritettiin tammikuussa 2023 viimeisen Yhdistämö-hankkeen järjestämän valmennuksen jälkeen. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin laadullista tiedonkeruulomaketta ja vastaajina toimivat valmennukseen osallistuneiden yritysten edustajat.
Yritysten edustajien kokemuksen mukaan valmennuskokonaisuus ei lunastanut täysin valmennukseen kohdistuneita odotuksia. Kehitettäviä asioita nousi tutkimuksen aikana runsaasti. Erityisesti käytännönläheisyyttä sekä valmennuksessa jaetun tiedon syvempää näkökulmaa olisi yritysten edustajien kokemuksen mukaan toivottu lisää. Yritysten edustajilla oli valmennukseen liittyen myös erilaisia positiivisia kokemuksia sekä koettuja hyötyjä alalla toimimiseen. Yritysten tietämys tuote- sekä liiketoimintamallin kehityksestä syveni, ja he saivat erilaisia apuvälineitä kehittämistyöhön. Yritykset kokivat valmentajat asiantunteviksi sekä valmennuksen aikataulutuksen sopivaksi.
The study was conducted as an applied qualitative study. Data collection was per-formed in January of 2023 after the last coaching performed by Yhdistämö-project. The data collection method was a qualitative data collection form and people that answered the form were representatives of companies that participated in the coaching.
According to the company representatives the coaching did not fully meet expectations and during the study multiple points of improvement were brought up. According to the feedback from the representatives the style of coaching could have been more practical, and it could have had more indepth knowledge of the subjects. They also gave positive feedback and were able to benefit from the coaching in their field of business. Companies were able to acquire more knowledge on product and business development and gained a variety of new tools for developing their businesses. The coaches were regarded as professionals and scheduling of the training was suitable.