”Jos mä en olis elänyt sellasta elämää ku mä oon eläny, niin en mä tällä alalla olisi” : sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatus- ja ohjausalan opiskelijoiden ja työntekijöiden näkemyksiä haastavien elämänkokemusten yhdistämisestä alojen opiskeluun ja työelämään
Laukkanen, Nelli (2023)
Laukkanen, Nelli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304135203
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304135203
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vaikeilla elämänkokemuksilla on ollut sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatus- ja ohjausalan opintoihin ja töihin. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä sote-työpaja Stoorin työntekijöiden ymmärrystä haastavien kokemusten vaikutuksesta työpajanuorten tilanteeseen sekä tuleviin opintoihin ja työuraan, jotta nuorille suunnattuja valmennuksia voidaan kehittää nuorten tarpeita vastaavaan suuntaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lahden Diakonialaitos, jonka työllisyyspalveluihin sote-työpaja Stoori kuuluu.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen teemoittelua ja temaattista analyysia.
Tutkimustuloksena voidaan havaita, että haastateltavilla oli taustallaan monimuotoisia haastavia elämänkokemuksia, joista etenkin vaikeudet lapsuudenperheessä ja kasvuympäristössä korostuivat. Haastavista elämänkokemuksista syntynyt halu auttaa oli saanut haastateltavat hakeutumaan sosiaali- ja terveysalan tai kasvatus- ja ohjausalan opintoihin. Elämänkokemuksilla oli ollut positiivisia vaikutuksia sekä alan opintoihin että työelämään. Haastateltavat kuvasivat kokemusten lisänneen muun muassa ymmärrystä, kohtaamisen taitoa ja motivaatiota. Tärkeimmiksi keinoiksi haastavien elämänkokemusten yhdistämiseksi sosiaali- ja terveysalalla tai kasvatus- ja ohjausalalla työskentelyyn haastateltavat kokivat koulun tuen, ammatillisen avun, vahvan ammatti-identiteetin sekä kyvyn reflektioon.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin hyödyntäen teemoittelua ja temaattista analyysia.
Tutkimustuloksena voidaan havaita, että haastateltavilla oli taustallaan monimuotoisia haastavia elämänkokemuksia, joista etenkin vaikeudet lapsuudenperheessä ja kasvuympäristössä korostuivat. Haastavista elämänkokemuksista syntynyt halu auttaa oli saanut haastateltavat hakeutumaan sosiaali- ja terveysalan tai kasvatus- ja ohjausalan opintoihin. Elämänkokemuksilla oli ollut positiivisia vaikutuksia sekä alan opintoihin että työelämään. Haastateltavat kuvasivat kokemusten lisänneen muun muassa ymmärrystä, kohtaamisen taitoa ja motivaatiota. Tärkeimmiksi keinoiksi haastavien elämänkokemusten yhdistämiseksi sosiaali- ja terveysalalla tai kasvatus- ja ohjausalalla työskentelyyn haastateltavat kokivat koulun tuen, ammatillisen avun, vahvan ammatti-identiteetin sekä kyvyn reflektioon.