Ohjauskokemusten arviointia Hyvinvoiva terveydenhuolto -hankkeessa
Maijala, Anna (2023)
Maijala, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304094952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304094952
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia Laurean YAMK-opiskelijoiden kokemuksia verkossa tapahtuneista voimavaraistavista ohjauskeskusteluista vapaaehtoisten terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Osallistujat olivat sairaanhoitajia, jotka hakeutuivat ohjauskeskusteluihin omasta halustaan. Opinnäytetyöni on osa Hyvinvoiva terveydenhuolto -hanketta, jota koordinoi Laurea-ammattikorkeakoulu. Mukana hankkeessa on Suomen Sairaanhoitajat ry. Hankkeen tavoitteena on edistää terveydenhuollon henkilöstön työssä jaksamista ja työhyvinvointia.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa YAMK-opiskelijoiden kokemuksista sairaanhoitajille suunnatuista ohjauskeskusteluista. Tavoitteena on tarkastella voimavaraistavien keinojen avulla toteutetun ohjauksen toimimista verkkoympäristössä. Tavoitteena on lisäksi tarkastella, kuinka YAMK-opiskelijat valmistautuivat ohjaustilanteisiin, kuinka ryhmäkeskusteluissa edistettiin voimavaraistavien menetelmien käyttöä sekä kuinka YAMK-opiskelijat kokivat pitämänsä verkko-ohjauskeskustelut.
Tutkimusaineisto koostuu keväällä 2021 tehdyistä Laurean opettajien työnohjauksellisista ryhmäkeskusteluista. Laurean opettajat keskustelivat opiskelijoiden kanssa ohjauskeskustelujen jälkeen. YAMK-opiskelijat saivat vapaasti kertoa tuntemuksistaan ja kokemuksistaan ohjauskeskusteluista, jotka he olivat suunnitelleet ja toteuttaneet yhdessä työparinsa kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska se sopii hyvin kokemusten kuvaamiseen. Sisällön analyysimenetelmänä oli teemoittelu, jolloin saadaan osallistujien kokemukset ja heidän merkitykselliseksi kokemat ilmiöt kuvatuksi mahdollisimman tarkasti.
Voimavaraistavina menetelminä ohjauskeskusteluissa käytettiin muun muassa asiakaslähtöisyyttä, ratkaisukeskeisyyttä ja dialogisuutta sekä työnohjauksellista lähestymistapaa.
Opinnäytetyön keskeisimmät tulokset olivat huolellisen valmistautumisen ja kirjallisen ohjaussuunnitelman tekemisen tärkeys valmistautuessa ohjauskeskusteluihin. Luottamuksellisen, avoimen ja kannustavan ilmapiirin rakentaminen koettiin tärkeäksi ohjauskeskustelujen onnistumiseksi. Luottamuksen ja vastavuoroisen vuorovaikutuksen rakentumiseen panostettiin ryhmäkeskusteluissa voimavaraistavien menetelmien avulla. Ohjauskeskustelijoiden vetäjien digitaidot sekä voimavaraistavien menetelmien hallinta olivat keskeisiä tekijöitä, jotka korostuivat tutkimusaineistosta. YAMK-opiskelijat kokivat ohjauskeskustelujen olevan haastavia, mutta opettavaisia kokemuksia.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan pitää sitä, että tarve työssä jaksamista tukeville matalan kynnyksen palveluille on suuri. Terveydenhuollon ammattilaiset tarvitsevat lisäkoulutusta voimavaraistavien ohjauskeskusteluiden vetämiseen. On tärkeää, että erilaisten verkossa tapahtuvien terveydenhuollon palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen osallistuu moniammatillinen työryhmä, sekä olisi arvokasta saada suunnitteluun ja kehittämiseen mukaan myös palvelujen käyttäjät. Palvelujen käyttäjät voivat tuoda hyödyllistä tietoa heidän tarpeistaan, odotuksistaan ja palvelujen käytettävyydestä.
Avainsanat: verkko-ohjaus, voimavaraistavat menetelmät, vuorovaikutus, luottamus
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa YAMK-opiskelijoiden kokemuksista sairaanhoitajille suunnatuista ohjauskeskusteluista. Tavoitteena on tarkastella voimavaraistavien keinojen avulla toteutetun ohjauksen toimimista verkkoympäristössä. Tavoitteena on lisäksi tarkastella, kuinka YAMK-opiskelijat valmistautuivat ohjaustilanteisiin, kuinka ryhmäkeskusteluissa edistettiin voimavaraistavien menetelmien käyttöä sekä kuinka YAMK-opiskelijat kokivat pitämänsä verkko-ohjauskeskustelut.
Tutkimusaineisto koostuu keväällä 2021 tehdyistä Laurean opettajien työnohjauksellisista ryhmäkeskusteluista. Laurean opettajat keskustelivat opiskelijoiden kanssa ohjauskeskustelujen jälkeen. YAMK-opiskelijat saivat vapaasti kertoa tuntemuksistaan ja kokemuksistaan ohjauskeskusteluista, jotka he olivat suunnitelleet ja toteuttaneet yhdessä työparinsa kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska se sopii hyvin kokemusten kuvaamiseen. Sisällön analyysimenetelmänä oli teemoittelu, jolloin saadaan osallistujien kokemukset ja heidän merkitykselliseksi kokemat ilmiöt kuvatuksi mahdollisimman tarkasti.
Voimavaraistavina menetelminä ohjauskeskusteluissa käytettiin muun muassa asiakaslähtöisyyttä, ratkaisukeskeisyyttä ja dialogisuutta sekä työnohjauksellista lähestymistapaa.
Opinnäytetyön keskeisimmät tulokset olivat huolellisen valmistautumisen ja kirjallisen ohjaussuunnitelman tekemisen tärkeys valmistautuessa ohjauskeskusteluihin. Luottamuksellisen, avoimen ja kannustavan ilmapiirin rakentaminen koettiin tärkeäksi ohjauskeskustelujen onnistumiseksi. Luottamuksen ja vastavuoroisen vuorovaikutuksen rakentumiseen panostettiin ryhmäkeskusteluissa voimavaraistavien menetelmien avulla. Ohjauskeskustelijoiden vetäjien digitaidot sekä voimavaraistavien menetelmien hallinta olivat keskeisiä tekijöitä, jotka korostuivat tutkimusaineistosta. YAMK-opiskelijat kokivat ohjauskeskustelujen olevan haastavia, mutta opettavaisia kokemuksia.
Tämän opinnäytetyön johtopäätöksinä voidaan pitää sitä, että tarve työssä jaksamista tukeville matalan kynnyksen palveluille on suuri. Terveydenhuollon ammattilaiset tarvitsevat lisäkoulutusta voimavaraistavien ohjauskeskusteluiden vetämiseen. On tärkeää, että erilaisten verkossa tapahtuvien terveydenhuollon palvelujen suunnitteluun ja kehittämiseen osallistuu moniammatillinen työryhmä, sekä olisi arvokasta saada suunnitteluun ja kehittämiseen mukaan myös palvelujen käyttäjät. Palvelujen käyttäjät voivat tuoda hyödyllistä tietoa heidän tarpeistaan, odotuksistaan ja palvelujen käytettävyydestä.
Avainsanat: verkko-ohjaus, voimavaraistavat menetelmät, vuorovaikutus, luottamus