Hoitotyön tiedolla johtamisen kehittäminen erikoissairaanhoidon toimialueella
Kaukonen, Paula (2023)
Kaukonen, Paula
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304054830
Tiivistelmä
Lainsäädäntö ja kansallinen ohjaus, tutkimustiedon ohella, määrittävät tiedolla johtamisen kokonaisvaltaiseksi osaksi julkisten organisaatioiden toimintaa kaikilla hierarkiatasoilla. Tarve tiedolla johtamisen kehittämiseen korostuu hyvinvointialueuudistuksen myötä, kun tarvitaan vertailukelpoista tietoa palveluiden yhdenmukaistamiseksi ja vaikuttavuuden lisäämiseksi. Palvelujärjestelmän murros edellyttää muutoksia tapoihin ymmärtää tietoa. Tietoa tulee hyödyntää monipuolisesti johtamisen ja päätöksenteon tukena.
Kehittämistyössä kartoitettiin osastonhoitajien tiedolla johtamisen nykytila tulevaisuuden tiedolla johtamisen kehittämisen tueksi. Aineisto kerättiin tekemällä muistiinpanot sidosryhmätapaamisissa tuloksellisuusdialogisen keskustelun viitekehyksessä. Yhteiskehittämisen avulla koottiin johtamisen tietokokonaisuudet yhteen näkymään. Muistiinpanojen pohjalta muodostettiin kuvaus tiedolla johtamisen nykytilasta aineistolähtöisen analyysin avulla. Kehittämistyössä tunnistettiin hoitotyön tiedolla johtamista määrittävät osa-alueet, jotka olivat hoitotyön tiedolla johtamisen ilmiöt ja hoitotyön johtamisen tietokokonaisuudet.
Tiedolla johtaminen oli uusi tapa jäsentää johtamista kohdeorganisaation osastonhoitajien työssä. Yhtenäisiä, sovittuja tiedolla johtamisen käytäntöjä ei ollut. Jotta tiedolla johtamista voidaan kehittää organisaatiossa, tarvitaan ymmärrystä tiedolla johtamisen laajasta kokonaisuudesta. Tiedolla johtamisen käytännöt, mittarit ja seurattavat raportit tulee olla määritelty. Jotta päivittäinen johtaminen tiedolla mahdollistuu, johtamisessa tarvittavat tiedot tulee koota yhteen näkymään helposti hyödynnettävässä muodossa. ICT-osaamiseen liittyvää koulutusta ja tukea sekä yhteistyötä tietohallinnon kanssa tulee lisätä. Legislation and national guidance, along with research information, define knowledge management as a comprehensive part of the operations of public organisations at all hierarchical levels. The need to develop knowledge management is emphasised with the reform of healthcare, social welfare and rescue services, when comparable information is needed to harmonise services and increase effectiveness. A change in the service system requires changes in the ways of understanding information. Information should be used versatilely to support management and decision making.
In the development work, the current state of knowledge management by head nurses was mapped to support the development of knowledge management in the future. The material was collected by taking notes in stakeholder group meetings using the performance dialogue discussion framework. With the help of co-development, the information sets of management were compiled into one view. Based on the notes, a description of the current state of knowledge management was created using data driven analysis. The defining aspects of nursing knowledge management were identified. These aspects were the phenomena of nursing knowledge management, and the information sets of nursing management.
Knowledge management was a new way of structuring management in the work of the head nurses of the target organisation. Previously, there were no uniform, agreed-upon practices for knowledge management. To develop knowledge management in an organisation, an understanding of the broad context of knowledge management is needed. Knowledge management practices and follow up reports must be defined. To make daily knowledge management possible, the information needed must be gathered in one view in an easily usable format, in a portal-structured way. Training and support related to ICT skills and co-operation with information management should be increased.
Kehittämistyössä kartoitettiin osastonhoitajien tiedolla johtamisen nykytila tulevaisuuden tiedolla johtamisen kehittämisen tueksi. Aineisto kerättiin tekemällä muistiinpanot sidosryhmätapaamisissa tuloksellisuusdialogisen keskustelun viitekehyksessä. Yhteiskehittämisen avulla koottiin johtamisen tietokokonaisuudet yhteen näkymään. Muistiinpanojen pohjalta muodostettiin kuvaus tiedolla johtamisen nykytilasta aineistolähtöisen analyysin avulla. Kehittämistyössä tunnistettiin hoitotyön tiedolla johtamista määrittävät osa-alueet, jotka olivat hoitotyön tiedolla johtamisen ilmiöt ja hoitotyön johtamisen tietokokonaisuudet.
Tiedolla johtaminen oli uusi tapa jäsentää johtamista kohdeorganisaation osastonhoitajien työssä. Yhtenäisiä, sovittuja tiedolla johtamisen käytäntöjä ei ollut. Jotta tiedolla johtamista voidaan kehittää organisaatiossa, tarvitaan ymmärrystä tiedolla johtamisen laajasta kokonaisuudesta. Tiedolla johtamisen käytännöt, mittarit ja seurattavat raportit tulee olla määritelty. Jotta päivittäinen johtaminen tiedolla mahdollistuu, johtamisessa tarvittavat tiedot tulee koota yhteen näkymään helposti hyödynnettävässä muodossa. ICT-osaamiseen liittyvää koulutusta ja tukea sekä yhteistyötä tietohallinnon kanssa tulee lisätä.
In the development work, the current state of knowledge management by head nurses was mapped to support the development of knowledge management in the future. The material was collected by taking notes in stakeholder group meetings using the performance dialogue discussion framework. With the help of co-development, the information sets of management were compiled into one view. Based on the notes, a description of the current state of knowledge management was created using data driven analysis. The defining aspects of nursing knowledge management were identified. These aspects were the phenomena of nursing knowledge management, and the information sets of nursing management.
Knowledge management was a new way of structuring management in the work of the head nurses of the target organisation. Previously, there were no uniform, agreed-upon practices for knowledge management. To develop knowledge management in an organisation, an understanding of the broad context of knowledge management is needed. Knowledge management practices and follow up reports must be defined. To make daily knowledge management possible, the information needed must be gathered in one view in an easily usable format, in a portal-structured way. Training and support related to ICT skills and co-operation with information management should be increased.